Full version: sjö växter
jakob123
Hejsan! jag har byggt färdigt min andra damm nu och tänkte höra ifall jag kan ta sjö växter och plantera direkt i dammen utan att använda några plastkrukor? Tror ni att vattnet kommer att bli för grummligt? jag har filter och jag tänkte bara lägga i några abborrar.

MVH Jakob tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
det går bra sålänge det inte är fridlysta växter och att man inte rensar bort hela beståndet i området.

jag hade nog använt krukor att planterat i.
jakob123
CITAT (flaxss @ 28-06-2010, 13:43) *
det går bra sålänge det inte är fridlysta växter och att man inte rensar bort hela beståndet i området.

jag hade nog använt krukor att planterat i.

okej tack för hjälpen tummenupp.gif
Gunilla T
Om du tar vilda växter ur naturen kommer de att sprida sig i din damm. En nyanlagd damm kan se ganska tom ut de första åren men så småningom sprider sig växterna - om du inte vill att den skall växa igen helt så ta inte växter ur sjön, de blir för dominanta i en liten damm.
Liten77
CITAT (Gunilla T @ 29-06-2010, 17:35) *
Om du tar vilda växter ur naturen kommer de att sprida sig i din damm. En nyanlagd damm kan se ganska tom ut de första åren men så småningom sprider sig växterna - om du inte vill att den skall växa igen helt så ta inte växter ur sjön, de blir för dominanta i en liten damm.

Jag lånar tråden lite och ställer en följdfråga. När du menar sprider sig, hur mycket innebär det? Är det inte väldigt enkelt att bara rycka bort överflödiga växter, särskilt i en mindre damm? Eller innebär det att man får rycka hela tiden för att hålla växterna i schack? Kan man jämföra med något landlevande ogräs, typ är det som kvickrot?

MvH

Lena
Gunilla T
Växter i naturen är ju mycket mer dominanta än våra odlade växter - det måste de vara för att överleva i konkurrensen. Vattenväxter generellt sprider sig ganska mycket och än värre är de vilda arterna. Får man med lite lera i jordklumpen om man gräver upp en vild växt finns där massor av frön/rötter som gärna sätter fart i dammen.

De nästlar in sig lite överallt, under stenar och bland de planterade växterna där det kanske finns en gnutta jord. Har du en liten damm så kanske du kommer åt lättare att gräva upp men jag tycker inte det är värt besväret.

jakob123
Någon som vet några fina sjöväxter? länka gärna bilder mm flirting.gif

varghem
jag satte in såna där avlånga rödaktiga blad som flyter på ytan... förankrade i botten med lera. Inte har det blivit värst mycket av det efter 3 år. Men blad blir det förstås så det skuggar ytan lite grann
Liten77
CITAT (varghem @ 07-07-2010, 06:24) *
jag satte in såna där avlånga rödaktiga blad som flyter på ytan... förankrade i botten med lera. Inte har det blivit värst mycket av det efter 3 år. Men blad blir det förstås så det skuggar ytan lite grann

Har du någon bild? Det lät fint tyckte jag som är en sucker för rödaktiga blad smile.gif Är de tagna från en vanlig sjö?

CITAT (Gunilla T @ 06-07-2010, 19:14) *
Växter i naturen är ju mycket mer dominanta än våra odlade växter - det måste de vara för att överleva i konkurrensen. Vattenväxter generellt sprider sig ganska mycket och än värre är de vilda arterna. Får man med lite lera i jordklumpen om man gräver upp en vild växt finns där massor av frön/rötter som gärna sätter fart i dammen.

De nästlar in sig lite överallt, under stenar och bland de planterade växterna där det kanske finns en gnutta jord. Har du en liten damm så kanske du kommer åt lättare att gräva upp men jag tycker inte det är värt besväret.

OK, jag kanske måste fundera igen om det är värt det. Problemet är bara att plånboken inte riktigt räcker för tillfället till att köpa "riktiga" dammväxter, men nu står dammen i princip tom utan skugga... Kanske kan man stoppa ner lite sjöväxter och sen dra upp dem i höst..
varghem
Så här ser den ut och är tagen i en liten sjö... finns även i små vattendrag har jag sett
Den här är 3 år gammal och har inte växt värst mycket. Inte heller har det kommit några plantor vid sidan om.. den får en liten blomkolv
Liten77
CITAT (varghem @ 07-07-2010, 10:16) *
Så här ser den ut och är tagen i en liten sjö... finns även i små vattendrag har jag sett
Den här är 3 år gammal och har inte växt värst mycket. Inte heller har det kommit några plantor vid sidan om.. den får en liten blomkolv

Tack för bilden. Fin, men känner inte igen den alls. Men å andra sidan kanske jag inte har kollat så noga på vattenväxter förrän jag själv skaffade damm. Ska hålla ögonen öppna nästa gång jag beger mig till sjön.
varghem
Brukar vara stora bestånd bitvis i sjöar och åar... när man väl sett den så känner man igen den var som helst biggrin.gif
Orkidétjuven
Jag hade tagit små sticklingar av svenska arter som finns naturligt. Riskerna finns att framodlade arter och hybrider kan bli mer dominanta och tränga undan naturliga arter. En naturligt förekommande art är ofta mer lättskötta och redan anpassade för rätt miljö.
Ta dessutom en liten bit bottenmatrial så att du får med bakterier och andra godsaker som får din damm till sin rätta balans så den tar han om sig själv bättre.
Leonard91
Om du vill komma billigt undan med växter så kan du fråga någon med akvarium som har mycket växter. Jag själv rensar ut väldigt mycket växter ur mitt akvarium och dess fungerar bra att ha i dammar under sommaren. Dock dör de ju under vintern och man får skaffa nya varje år, men som en temporär lösning fungerar de ju för att skugga din damm i år.
Jag brukar sälja växter ibland. De som växer snabbt är ofta billiga att köpa av akvarister och du kanske kan få en ICA-kasse eller något sånt. Kolla på www.plantswap.se och se om du hittar något.

Hornsärv finns både i sjöar och används i akvarium. Den borde gå att köpa väldigt billigt hos någon akvarist som odlar den.
De allra flesta flytväxter som används i akvarium fungerar också utmärkt till dammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon