jag planterade thujahäck (brabant) för 2 mån sedan, krukodlade,
80 cm höga, jätte fina.
Vattnar dem varje kväll ca2 tim, men nu började dem att gulna,
dem fick ett ljusgul färg på nya kvistar.
Thujor är täckte med mullbarken men vågar inte gödsla nu.
Jag tror själv att dem gulnar för att det är jätte varm nu och
nya kvistar är inte så "starka" att dem kan tåla värme.
Eller?
Ska dem fortsätta att gulna tills dem dör, jag köpte 100 st och vågar inte alls tänka på det där.
Ska jag gödsla dem, jag fick algomin från blomsterlandet att strö över, men på det står att man ska inte gödsla första året efter plantering, så jag vågade inte.
Tips och hjälp behöver jag verkligen.
Alexander-VG-zon3
28-06-2010, 12:46
jag tycker nog att du vattnar dom för mycket, mår rötterna dåligt och ruttnar så blir även bladen bruna/gula och hela växten vissnar ner.
hur verkar rötterna vara ? har dom rotat sig ?
oftast så räcker det som är i jorden man ev blandade i extra. nästa år kan du lägga på 1-2gödselgivor under försommaren. sedan beror det ju på vad för jord man har om det är lerjord eller sandjord.
Jorden som vi hade var dålig så jag köpte ny jord från blomsterlandet.
Hur ska jag veta om thujor har rotat sig, jag kan inte så mycke om såna saker.
Ska jag gräva??
Du tror att jag vattnar förmycke, men jag läser ofta att det är bättre
att vattna för mycke än för lite.
Alexander-VG-zon3
28-06-2010, 14:33
du känner ju på dom om dom sitter löst eller mer stabilt, det är bättre att vattna så att dom får uppehåll med en rejäl rotblöta vid varje gång. att vattna varje dag 2timmar kan bli för mycket.
sedan beror det ju på vilket väder det här hur mycket eller hur ofta man ska vattna igen. är det väldigt soligt och varmt får man vattna oftare.
Gunilla T
28-06-2010, 16:34
Nu vet jag inte vilken jord du köpt men är det den billiga jorden, 4 för 100, kan det vara den som är problemet. Den är bara skräp...restprodukter som inte går att använda till någonting.
CITAT (Rebeka @ 28-06-2010, 15:05)

Jorden som vi hade var dålig så jag köpte ny jord från blomsterlandet.
Hur ska jag veta om thujor har rotat sig, jag kan inte så mycke om såna saker.
Ska jag gräva??
Du tror att jag vattnar förmycke, men jag läser ofta att det är bättre
att vattna för mycke än för lite.
Det är visserligen bra att vattna mycket, men de behöver torka upp ordentligt mellan gångerna. Vattna alltså inte mer än 2 eller 3 gånger i veckan.
Hej
Jag tycker att du vattnar så mycket, och du har jord som behåller vatten mycket, du kan köpa fuktighet mätare som du kan dippa på jorden och visa dig när du behöver vattna , de kostar biliga.
obs
Aldrig kan man vattna två timmar varje dag.
- Du kan dippa ditt finger i marken om det kommer ut blöt det betyder att du behöver inte vattna men om den kommer torr så du behöver vattna .
H:Bassam
Hej igen,
jag köpte lösjord från planterings företag, (alltså dem planterar till hela kommun).
I går kollade jag lite på mina thujor, kännde på dem och dem sitter fast, dem ser inte vissna ut,
jag ska försöka ladda en bild lite senare under dagen.
Jag bor i Östergötland, så vi hade inte så varmt som det är i dag, dvs efter midsommar fick vi varmt och soligt vädret, men innan hade vi regn då och då.
Ok nu ska jag inte vattna varje dag, jag köper fuktighet mätare, men jag undra om det är kört eller kommer thujor att reparera sig?
Tack för alla som svarade.
R.
nu skickar jag bilder på mina thujor
kerstin z5-6
29-06-2010, 10:40
De ser nomala ut -nytillväxt är ljusare
Du behöver ingen vattenmätare-använd kroppen dvs handen-
Det är bra att vattna rejält, men inte varje dag-en buske som den eller en ros som är nysatt dvs för 2-3 v sedan behöver motsvarande ett par hinkar vatten i veckan-sen låter man jorden torka upp. så 2 ggr i veckan som föreslogs ovan är bra till man får känn " på det
oj, tack,
jag trode att thujor saknar nåt eftersom dem började att gulna allt mer och mer, dem
var inte så i början när vi planterade dem.
flera bilder finns i min album
DSC04119.JPG
DSC04118.JPG
DSC04118.JPG
DSC04126.JPG
Hej
Du kan ge dem naturlig gödsel eller kompost plus, du ska bli noga med vatten.
H:Bassam
är det inte för tidigt att gödsla, det sägs att man ska inte gödsla första året,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.