Full version: Buskar till häck
Ida-Maria
Vi har tänkt plantera en häck runt våran tomt.
Den ska vara 1-1,5 m hög, inte så jättebred men ändå tät, helst små blad.

Vi vill inte ha den för bred för att det är lite halvtrångt mellan gränsen och altanen.
(vi har frågat grannarna om vi får sätta häcken nära gränsen)
Och den ska vara tät så det blir så lite insyn som möjligt.
Sambon vill helst ha små blad, om det är möjligt.

Vad har ni för tips för våra önskemål?

Jag har sett flera trädgårdar som har häckar som ser ut som björklöv, vad kan det vara för buskar?
Jag har inte sett dom på nära håll, bara när jag passerar med bil och då ser dom ut att vara ganska lika björklöv.
Med små blad menar jag inte jättesmå, bara inte så där jättestora som en del buskar har.
Åsså ska det gärna vara en häck som är fin även om den får växa fritt.

Tacksam för alla tips ni kan komma på!
Huggorm
CITAT (Ida-Maria @ 28-06-2010, 14:32) *
Jag har sett flera trädgårdar som har häckar som ser ut som björklöv, vad kan det vara för buskar?
Jag har inte sett dom på nära håll, bara när jag passerar med bil och då ser dom ut att vara ganska lika björklöv.

Kanske avenbok, dom är vanliga som häck och löven påminner lite om björk. Den kan kanske passa era önskemål också, även om löven inte är extremt små

http://en.wikipedia.org/wiki/Carpinus_betulus
RibesRubusVitis
Liguster är lätt att klippa i önskad form och har ganska små blad. Plantskolor säljer ofta ut den billigt i 10-pack. Det finns en vintergrön sort och en "vanlig" lövfällande; jag har den senare på två sidor av kolonin.

På innergården i stan har vi en avenbokshäck, också vacker men gissningsvis mycket dyrare. Den har även nackdelen att man inte kan toppa den förrän häcken nått slutlig höjd. Skulle man råka kapa för lågt, får man omskola en sidogren till ny topp genom att binda upp den.
Ida-Maria
CITAT (Huggorm @ 28-06-2010, 20:02) *
Kanske avenbok, dom är vanliga som häck och löven påminner lite om björk. Den kan kanske passa era önskemål också, även om löven inte är extremt små

http://en.wikipedia.org/wiki/Carpinus_betulus

Ja, den har jag tittat lite på.
Menar inte att det ska vara jättesmå blad, men inte så där jättestora som en del buskar har. Tyvärr kommer jag inte på nåt att jämföra med...

RibesRubusVitis - hur hög blir Liguster? och är dom fina utan att man klipper dom?
RibesRubusVitis
Jag vet inte maxhöjden, men det finns grannar som har mer än två meter höga ligusterhäckar runt sina lotter. Dom måste stå på stege när dom klipper...
Det finns väl ingen här som har liguster i helt fritt naturtillstånd; man måste kunna ta sig fram i gångarna. Men flera är mjukt rundade utan överdriven ans. Skulle tro att de klarar sig även utan klippning. Annars vill man gärna tukta häckarna i pyramidform, lite smalare upptill så ljuset når även de nedre grenarna. Och även en hårt klippt ligusterhäck blir helt insynsfri.
ingrids
Jag tycker bladen på måbär ser ut lite som björklöv, går utmärkt att klippa till en tät häck så länge 1,5 meter räcker på höjden.
Ida-Maria
Ungefär hur gred måste buskarna vara för att bli bra insynsskydd?
För vi har ju som sagt inte så jättebrett...
RibesRubusVitis
Min egen ligusterhäck är väl en halvmeter tjock eller så, och helt ogenomskinlig under sommarhalvåret. Jag håller den på höjden 1,60 eftersom det blir svårt att nå med saxen annars. Fast de flesta människor är väl längre än så; häcken hindrar liksom ingen insyn så länge man tittar över den. Du ville ju ha 1-1,5 meter...
Förmodligen kan den klippas tunnare, men poängen är att den måste klippas för att förgrena sig och bli tät. När en kvist toppas, delar den sig vanligen i två som växer utåt/uppåt i V-form. (Avenbok pekar rätt åt sidan.) Det behövs då en viss bredd för att få plats med ett antal förgreningar, och en mycket smal häck riskerar dessutom att välta.
Ida-Maria
CITAT (RibesRubusVitis @ 30-06-2010, 22:41) *
Min egen ligusterhäck är väl en halvmeter tjock eller så, och helt ogenomskinlig under sommarhalvåret. Jag håller den på höjden 1,60 eftersom det blir svårt att nå med saxen annars. Fast de flesta människor är väl längre än så; häcken hindrar liksom ingen insyn så länge man tittar över den. Du ville ju ha 1-1,5 meter...
Förmodligen kan den klippas tunnare, men poängen är att den måste klippas för att förgrena sig och bli tät. När en kvist toppas, delar den sig vanligen i två som växer utåt/uppåt i V-form. (Avenbok pekar rätt åt sidan.) Det behövs då en viss bredd för att få plats med ett antal förgreningar, och en mycket smal häck riskerar dessutom att välta.

Vi bor vid en väg, men vägen är lite nedanför backen huset står på, så det blir bra insynsskydd trots att den är låg.
Och jag är inte längre än 1,60 så jag kommer bli helt osynlig wink.gif

Får din häck löv tidigt på sommaren och håller dom sej genom hela sommaren?
RibesRubusVitis
Löven kommer redan på våren och håller sig genom hela hösten, åtminstone här i zon I. Om man inte klipper bort blommorna som börjar komma just nu, blir det dessutom svarta bär på buskarna. (Men det finns alltså även en vintergrön variant av liguster.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon