Ida-Maria
Hur gör man för att få bort allt ogräs från gräsmattan?
Det är fullt med maskrosor, men dom flesta har jag plockat bort med en sån där maskrosplockare.
Men det finns även massor av klöver, tistlar och en del skärgräs.
Vad ska vi använda för att få bort allt sånt?

Vi gjorde om gräsmattan förra sommaren, grävde bort översta lagret jord och lade dit nytt och sådde nya gräsfrön.
Bassam
Hej

Du kan använda (-Stroller Plus+ Kombi ) som kan bekämpar ogräs och innehåller NPK-göds.som är bra till grässmatta.

H:Bassam
Ida-Maria
CITAT (Bassam @ 29-06-2010, 01:49) *
Hej

Du kan använda (-Stroller Plus+ Kombi ) som kan bekämpar ogräs och innehåller NPK-göds.som är bra till grässmatta.

Ja, jag har läst att det ska funka mot maskrosor, tror jag.
Men funkar det även på tisstlar och klöver?
Ida-Maria
Nu har jag läst lite om Stroller kombi plus och det verkar vara det jag ska köpa.

MEN det står att barn eller djur inte får gå på gräsmattan på några dagar, Varför?
Vi har två katter och att få dom hålla sej borta från gräsmattan blir nog svårt...
Gunilla T
Därför att det är ett bekämpningsmedel....
Aqvakul
Stroller kombi är ett mycket effektivt bekämpningsmedel. Har man otur så bekämpar det inte bara ogräs i gräsmattan utan också buskar, häckar och diverse levande varelser...
Gossen Ruda
CITAT (Ida-Maria @ 30-06-2010, 16:25) *
Nu har jag läst lite om Stroller kombi plus och det verkar vara det jag ska köpa.

MEN det står att barn eller djur inte får gå på gräsmattan på några dagar, Varför?
Vi har två katter och att få dom hålla sej borta från gräsmattan blir nog svårt...

Hängslen och livrem plus kraftig resår. Så där står det på nästan allt som KAN vara det minsta farligt. Skulle tro att på på sätt försäkrar sig företaget om att OM någon skulle vara känslig och reagera så skulle man hävda att bruksanvisningen inte följts. Enkelt tänkt, hade det funnits något som Kemikalieinspektionen på något sätt skulle kunna misstänka varit farligt så hade de gjort allt för att stoppa produkten. Jag tror inte ens att det varit uppe till diskussion. Möjligen när golfbanor och andra storförbrukare vräker ut medlet. Får en golfspelare syn på en maskros på green dör nog personen ifråga. Sånt skräp skall hålla sig på/i ruffen.
Aqvakul
Att människor eller djur skulle bli allvarligt sjuka av Stroller kombi är förhoppningsvis inte särskilt sannolikt. Däremot så är det ett antal användare som, trots att de ansett sig varit försiktiga, fått skador på vedartade växter i och i anslutning till gräsmattan.
Ida-Maria
CITAT (Gunilla T @ 30-06-2010, 17:37) *
Därför att det är ett bekämpningsmedel....

Ja det vet jag oxå, men vad kan hända?
Aqvakul
CITAT (Ida-Maria @ 30-06-2010, 19:50) *
Ja det vet jag oxå, men vad kan hända?

Kontakta tillverkaren - de är skyldiga att ge adekvat information...

zaaritha
Vad är det för fel med klöver?
Varför kan vi inte acceptera s.k. vilda växter?
Och att använda gift! USCH!
Bassam
Hej

Ogräs ta mycket näring och från jorden , så gräs och växter blir mycket svaga.

varghem
Men vad vackert det är med blommande klöver, violer och lite allehanda i gräsmattan biggrin.gif
kerstin z5-6
Gräsmattan klarar stor mängd klöver med mera ..håll den lagom kort bara slipper du se blom.Nya frön kan o kommer att blåsa in vart år.
Alexander-VG-zon3
jag är tvärtom när det gäller strikt grön platt gräsmatta. jag vill att min gräsmatta ska innehåller massor av vilda växter.

och gräset är väldigt tåligt både vad gäller torka, konkurrens, mossa, skugga, sol, kyla m.m.
Piccante
Jag förstår inte vad folk har emot klöver i gräsmattor? Klöver är en av de växter som kan fixera kväve från luften och varje gång man klipper gräsmattan gröngödslar man den. Dessutom tycker jag golfbanegreen-liknande gräsmattor är så fruktansvärt artificiella och fula. Jag försöker plantera in fibblor i min gräsmatta.
Aqvakul
Här vid kusten och med i princip flygsansandsfält som underlag är klöver en välsignelse. Här är inte bara magert, utan också väldigt torrt och nio av tio somrar har vi bevattningsförbud. Där det växer klöver så är gräsmattan grön, annars blir det snabbt gult och torrt.
Gossen Ruda
Det minst energikrävande förhållandet inom många områden, fysik, kemi och naturen, är den fullständiga blandningen. Dvs, det åtgår alltid energi att försöka hålla isär exempelvis växter. Gräset vill kolonisera rabatterna och vissa blommor ger sig på gräsmattan. Det är väl knappast någon trädgårdsodlare som åthutas för att man försöker rensa bort gräset ur rabatterna så varför detta hackandet på trädgårdsodlare som sliter med att försöka hålla en gräsmatta fri från blommor? Låt var och en sköta sin trädgård efter eget huvud och sluta med att försöka påverka andra med de egna tankarna. Hjälp till istället. Om person A vill veta hur man får bort ogräset ur gräsmattan och person B har hjälp att komma med så ok. Om person C däremot anser att det skall finnas blommor i gräsmattan så håll käft, det var inte det person A frågade om.
Olle A
Det är alltså förbjudet att ha åsikter på ett diskussionsforum? confused.gif

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 07-07-2010, 14:59) *
Det är alltså förbjudet att ha åsikter på ett diskussionsforum? confused.gif

Olle

Inte om man diskuterar ett ämne, om någon däremot ställer en fråga tycker jag det hör till god ton att någorlunda svara på frågan istället för att försöka övertala personen att göra något annat.
fremar
Så här fin var våran gräsmatta innan jag klippte den i början av veckan.
vips
Det där ser precis ut som min gräsmatta, förutom att jag har en massa Bellis fläckvis också. smile.gif Har egentligen inget problem med hur det ser ut, nackdelen är dock att blommorna inte tål att trampas på, är barnen ute när det regnar så blir det bara lera kvar... sad.gif

/magnus
vitavargen
CITAT (vips @ 08-07-2010, 21:08) *
Det där ser precis ut som min gräsmatta, förutom att jag har en massa Bellis fläckvis också. smile.gif Har egentligen inget problem med hur det ser ut, nackdelen är dock att blommorna inte tål att trampas på, är barnen ute när det regnar så blir det bara lera kvar... sad.gif

/magnus

När man klipper gräset kan man behålla en del av den på olika ställen ( cirkelformade blir mycket vackra). Barnen vet att där är blommor mitt i gräsmattan. De leker på de blomfria områdena smile.gif
Ida-Maria
Jag vill iaf inte ha en massa klöver, tistlar och maskrosor på gräsmattan.
varghem
Då är det nog idogt handplock som gäller
Ida-Maria
CITAT (varghem @ 09-07-2010, 22:04) *
Då är det nog idogt handplock som gäller

ska prova med sånt där medel som tipsades om tidigare i tråden.
zaaritha
Spara klövern!
Gunilla T
Många drömmer om den perfekta gräsmattan utan klöver, maskrosor , ängsblommor och tistlar. Men det är inget man får gratis, naturen strävar alltid tillbaka till det ursprungliga och för det mesta så har naturen mer energi och framförallt mer tid än vi någonsin har.

Det vi en gång sanerade och gjorde till en grön och frodig gräsmatta kommer alltid kräva stora insatser för att förbli i det skicket. Det kräver bekämpningsmedel varje år och ett jättearbete med klippning, gödsling och bevattning - många timmars arbete och stora kostnader för att sprida gift i naturen.

Visst är det möjligt för den som är beredd att satsa mycket - men jag föredrar grönytor och köper hellre växter för pengarna - den biologiska mångfalden är viktig att värna om.
Bassam
Hej

Om man klippa ogräs före blommor knopp kommer, du kan klippa blad till små delar lägga i vattnet en dag eller mera sen du kan sila dem och får gödsling vatten som man kan gödsla på gräsmatta.
Obs

Ogräs tar mycket näring och vatten från jorden så de är rika på näring.
Ida-Maria
CITAT (zaaritha @ 10-07-2010, 01:30) *
Spara klövern!

Varför?

CITAT (Bassam @ 11-07-2010, 00:53) *
Hej

Om man klippa ogräs före blommor knopp kommer, du kan klippa blad till små delar lägga i vattnet en dag eller mera sen du kan sila dem och får gödsling vatten som man kan gödsla på gräsmatta.
Obs

Ogräs tar mycket näring och vatten från jorden så de är rika på näring.

Tack för tipset smile.gif
Orkidétjuven
CITAT (Gunilla T @ 10-07-2010, 11:26) *
Många drömmer om den perfekta gräsmattan utan klöver, maskrosor , ängsblommor och tistlar. Men det är inget man får gratis, naturen strävar alltid tillbaka till det ursprungliga och för det mesta så har naturen mer energi och framförallt mer tid än vi någonsin har.

Det vi en gång sanerade och gjorde till en grön och frodig gräsmatta kommer alltid kräva stora insatser för att förbli i det skicket. Det kräver bekämpningsmedel varje år och ett jättearbete med klippning, gödsling och bevattning - många timmars arbete och stora kostnader för att sprida gift i naturen.

Visst är det möjligt för den som är beredd att satsa mycket - men jag föredrar grönytor och köper hellre växter för pengarna - den biologiska mångfalden är viktig att värna om.

Håller fullkomligt med. Gräsmattor är för det mesta bara fult.
Man kan dock ha en liten yta som man kan spela kubb eller krocket på. Det räcker.
Resten är bara onödigt.
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 13-07-2010, 05:43) *
Håller fullkomligt med. Gräsmattor är för det mesta bara fult.
Man kan dock ha en liten yta som man kan spela kubb eller krocket på. Det räcker.
Resten är bara onödigt.

En tät och fin gräsmatta närmast huset tycker jag är snyggt och inte kräver den så mycket jobb om den är ordentligt lagd från början. Inte så mycket ogräsmedel behövs det heller, däremot gödning och klippning. Lite längre bort kan man med fördel ha mer ängsliknande gräsplaner. Jag begriper mig inte på personer som har gräsmattor på flera tusen kvadratmeter där man puttrar omkring med en åkgräsklippare i timmar. Fast gillar man det så får de väl hålla på, huvudsaken är att människan är nöjd och inte gör andra missnöjda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon