Ålgryte
28-06-2010, 14:31
Jag tycker det är bra med stora djupa krukor på balkongen så att växterna inte behöver vattnas så ofta. Men hur kan jag göra för att inte växterna ska utnyttja hela djupet?
Fungerar det att låta dem stå kvar i sina plastkrukor och gräva ner dem i den stora ytterkrukan? Lerkrukor är naturligtvis bättre för fuktigheten men blir mycket tyngre.
Fungerar det av avgränsa djupet med tidningspapper eller tyg?

Sprider sig fuktigheten i krukan då?
ingrids
28-06-2010, 14:46
Jag är möjligen lite förvirrad, men jag förstår inte vad du menar med att växterna inte ska utnyttja hela djupet - är det inte bra om de får utveckla sitt rotsystem? Om du vill skapa ett vattenmagasin tycker jag att de funkar bra om man bottnar med rejält med leca-kulor, lägger på en fiberduk och sedan jord som man planterar sina växter i. Rötterna växer genom fiberduken men jord och leca blandas inte. Har du tak på balkongen är inte avrinning superviktigt om du inte övervattnar.
kerstin z5-6
28-06-2010, 14:47
varför ska de inte utnyttja hela djupet ?Ju bättre rotsystem desto finare växt är det ju ?
Ålgryte
28-06-2010, 15:24
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-06-2010, 15:47)

varför ska de inte utnyttja hela djupet ?Ju bättre rotsystem desto finare växt är det ju ?
Förvisso, men blir det inte svårt för pellisarna att återvända till mindre krukor på fönsterbänken efter sommaren?
ingrids
28-06-2010, 15:49
Ah, det förstår jag. Då är det bäst att ha dem kvar i sina krukor och plantera dem i jorden med krukor och allt. Vrid dem ett varv utan att lyfta när det är dags att ta in dem, så går de flesta rötter av de skickat ut genom hålen i krukan.
Jag har Pelargoner i stora lerkrukor på sommaren. På hösten när jag tar in Pelargonerna flyttar jag över dem i mindre krukor - inga problem. Jag har gjort så i många år. Pelargonerna utvecklar inte såå mycket rötter att det inte går att hantera i mindre krukor.
Precis, pelargonerna är inga rotmonster, direkt, Tycker att de knappt skickar ut fler rötter än de är när man planterat köpta pelargoner.
Och det är inte tvärfel att plantera om dem i ny jord om du ska ha dem inne som vanlig krukväxt under vintern. Näringen i balkongkrukan lär vara ganska utarmad. Det är skinnad om du ska låta den gå i ide under vintern, då ska den inte ha ny jord med näring.
Ålgryte
06-07-2010, 21:12
Tack för alla svar!
Jag har planterat pellisarna i krukan med gott om plats för rötterna.
Hoppas de trivs med friheten och blommar myyycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.