Hej,
Jag har fått en salladsgurkeplanta som är uppdriven någorlunda professionellt, och som jag nu satt ut i rabatten på vinst och förlust.
Har förstått att gurkor kräver både vatten och rejält med näring, så jag har gett den ca 5 liter om dagen och gödslat ordentligt med hönsskit (nu två ggr), men jag tycker den ser lite hängig ut (bild bifogas).
De nyare bladen ser iofs friskare ut, men de större mot basen är gula och trista...
Vattnar jag för lite? För mycket? Hjälp!
Tack,
- Kim
Red Top
28-06-2010, 19:43
Var gurkan avhärdad innan du satte ut den? Om inte, kan de ledsna bladen bero på att de utsattes för direkt solljus. Eftersom de nya bladen ser helt OK ut är det nog ingen fara med din gurka.
pimpim2
28-06-2010, 19:52
Jag tror också att du tog ut din planta i direkt solljus, utan att avhärda den.. Men den har hämtat sig och ser nu ut att må rätt bra..... så låt den frodas....
Både mina två gurkaplantor såg ut så här och det gula började sakta sakta ta sig uppåt genom hela plantan och till slut hängde alla blad gula och döda.

Jag vill inte vara negativ, men det kan vara så med dina också.
Orsaken, tror jag, var att jag satt plantorna för lågt och stjalken ruttnade. Dumt att jag inte tog kort.
Hej på er,
Det kan ligga något i avhärdningsteorin, jag gjorde ett halvhjärtat försök, men kan mycket väl ha tagit för lätt på det.
Laura, tack -- jag vet inte hur noggrann jag var när jag planterade om den, att den skulle hamna på samma djup, det kan vara något sånt på färde också. En bekant har haft samma symptom hörde jag, efter att ha ställt frågan här, och han hade tydligen kapat bort allt gult från stjälken, satt den "friska" delen i vatten, varpå den utvecklat rötter, och sedan planterat ut den igen. Verkar ha fungerat.
Jag låter den vara och ser hur det utvecklar sig!
Tack,
- Kim
För alla som oroat sig kan jag avslöja att den ser väldigt frodig och fin ut nu. Massor av blommor uppåt plantan och två små golfbollsstora gurkor har jag också sett, så jag tror den mår bra.
De nedersta bladen är fortfarande lite gulvissna, men det beror sannolikt på slarvig avhärdning.
Tack för lugnande ord,
- Kim
oddiblogg
04-07-2010, 20:56
Skulle inte plantan må bättre om de gula bladen togs bort? Kanske onödigt att de snor näring?
oddiblogg,
Kanske. Nu är den så pigg och fin att jag helst inte mixtrar mer, iofs. De äldre bladen ser rätt fina ut, och det har börjat växa nya skott från stambasen, vilket också verkar vara ett tecken på välmåga.
Tack,
- Kim
Hej
Jag tycker att den saknar näring som ( KVÄV N ) .
obs det är bra om du ger dem naturlig gödsel
: H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.