Peztis
Jag har en - eller flera, i ärlighetens namn - rabatter som ser förfärliga ut! Skulle behöva gräva upp, bort och om.

Men problemet är ju, NÄR ska man göra om det?
* På våren har inte allt kommit upp så jag vet inte vad som är vad, det känns inte så bra.
* Nu, vid månadsskiftet juni/juli, innan det mesta börjar blomma?
* I slutet av sommaren, då det mesta blommar där?
* I höst, då finns det ju fortfarande en massa blommor...

Hur resonerar ni?
Alexander-VG-zon3
när det är svalt och fuktig ute, dvs under hösten. kan man flytta perenner.

man kan dock flytta perenner nu också, bara man håller koll på vattningen så dom inte torkar ut i sommar hettan. annars så blir det klart lättare att flytta växter när det är svalt och fuktig ute.
DykUnderYtan
Precis som flaxss säger, hösten skulle jag absolut rekommendera. Jag gjorde första året några flyttar mitt i sommaren men herregud vad man får vattna och kämpa för att hålla växterna vid liv.
Eva 33c
CITAT (Peztis @ 28-06-2010, 22:19) *
Hur resonerar ni?

Ja detta är ett årligt dilemma här med. Det optimala hos mig är våren. Hösten är ganska kort här, flyttar man saker försent så hinner de inte växa fast före vintern och vill gärna tryckas upp av tjälen med frystorkning som följd på våren.
Men även våren är kort och dessutom har jag ofta ont om tid pga av jobbet då, men jag gör så mycket jag hinner denna period då det kräver minst passning.
Så hur gör man? Jag flyttar och gräver om perenner när jag har tid och lust (vilket är en viktig ingrediens här) helt enkelt. Ju mer blad en växt har vid flytt ju mer måste den passas med vatten och annat. Jag har föresten alltid en balja med lite vatten i skuggan där jag kan ställa uppgrävda växter i väntan på ny placering, där kan de stå flera dagar vid behov även nu mitt i högsommaren.
Så våren om jag kan välja, annars har nöden ingen lag... angel_not.gif
(Idag måste jag nog plantera det som står i baljan förresten)
Peztis
Ja, då är det väl ungefär som jag trodde då...

Får se om jag orkar sätta igång med det, har ju annat som pocker mer på tiden och uppmärksamheten egentligen. Men den rabatt jag främst tänker på är den son är precis vid entrén och uteplatsen så jag ser den ju konstant - violket leder till konstant dåligt samvete... Känns det igen? wink.gif

Kanske jag gör en punktinsats och försöker riva bort så mycket som möjligt av prickklockan. Det är en grön matta av dess blad och den kväver ALLT. Lite kirskålsvarning på den växte hos mig!
kerstin z5-6
Svarar som Eva.Det blir ofta efter midsommar.Höst inget bra alternativ här.Augusti är ofta varm de första två v och sen är det försent.
4 Påse för 100hål i botten,skär upp och vattnar-i den stoppar jag de som jag vet ska långtidsparkeras, och är känsliga,pressening skugga o mkt vattning på de tätt packade rotklumparna för övriga.Inte ens Pioner planterar jag om på hösten .
Ja mitt vita rabatt projekt kom till av precis den anledningen som din Peztis ..
Riva prick klocka är bara sisofys arbete-de måste grävas upp-de verkar tom bli piggare av rivning-lägg dej hellre i hängmattan coolgleam.gif och ta dem senare
Bassam
Hej
Jag tycker på början av hösten för att på den här tiden växter behöver inte mycket vatten .

Obs efter flyttningen växter förlorar mycket sugrötter för att sugrötter mycket tunna och de ligger på sidan av rötter.

H:Bassam
RitRat
Jag gjorde en 'toltal make over' i en av mina rabatter i höstas. Jag bor i zon 5, och jag tycks minnas att jag gjorde det i mitten av september. Tog upp allt. Alla lökar hittades lätt, de samlades i hinkar. Alla perenner klippte jag ned, delade och planterade om, även dem som var i sista stadiet av blomningen.

Det mesta har överlevt och kommit upp nu.

Men jag tror att man får ta det när man får energin och lusten.
Peztis
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-06-2010, 11:17) *
Riva prick klocka är bara sisofys arbete-de måste grävas upp-de verkar tom bli piggare av rivning-lägg dej hellre i hängmattan coolgleam.gif och ta dem senare

Sisyfos-arbete är verkligen rätta ordet!!!

Jag har i alla fall idag rivit bort bladen (inte rötterna) på några. Fast att plantera andra växter där känns inte så lockande då jorden är väldigt mager och hård med rötter. Det känns som att grepen ärn det enda för att börja komma tillrägtta med denna rabatt där det mesta har frösått sig och höva gäxter är i framkant (som malva, rudbeckia, rosor) och de låga (bl a hosta, violprimula) i bak - något felvänt i trädgårdsägarögon men tydligen inte för växtligheten!
RitRat
Ursäkta off topic... Men på tal om prickklockan; jag hade en i kruka i somras, blommorna är ju jättesöta. I höst planetarde jag den i rabatt. Men nu finns den inte på det ställe där jag satte ned den, utan det verkar som att det kommer flera skott ca 60-70 cm därifrån, i samma rabatt. De är små än, så jag är inte 100% säker. Kan den vandra så?
Tack för varningen, jag måste hålla ett öga (och kratta!) på den, så den inte invaderar hela rabatten.
Peztis
Frön!

Och håll efter den för guds skull!
kerstin z5-6
den passar möjligtvis i halvvild woodlandmiljö-den tar över vilken rabatt som helst på kort tid-revar smyger underjordiskt samt fröar ..
Peztis
Igår fick jag nog!

Fram med handskar, grep och handkratta - samt den stora korgen för ogräs!
Jag plockade bort alla blomstänglar av prickklockan - de är ju rätt söta ändå och är fina i vas. Sedan grävde jag upp de få andra plantor som växer i just den karga rabatten, la dem i en hink med vatten och planterade sedan dem i rätt stora krukor. Jag lät dock rosorna stå kvar för de är i full blom och ser ut att må rätt bra där.

Sedan höll jag på i kanske tre timmar och plockade revor av prickklocka... Sedan såg det sååååå fint ut när den där enorma röran försvann.

Växterna jag grävde upp och planterade har jag nu grävt ned med kruka och allt i rabatten igen, krukan sticker upp några cm. Grejjen är nämligen den att jorden är väldigt dålig i denna rabatt, nästan alltid torr och tråkig. Och så har jag bättre koll på om det dyker upp mer prickklocka, tänkte jag.

Och så fick jag plötsligt plats att plantera andra väster som står på altan och trängs. Så ut åkte små spikklubbor, dahlior, tamarillo.... Alla står kvar i sina krukor så att jag sedan kan lyfta upp dem.

Nu står jag och tittar på min rabatt emellanåt och känner mig jättestolt!
Fast om jag vänder mig 180 grader så har jag en lika illa prickklockeinfesterad rabatt där med... Men den är värre att ta hand om för där är det så väldigt mycket olika perenner och rosor (det var egentligen den rabatten tråden började med) samt en liten liten damm med fontän. Idag borde jag inte göra något för köpejorden är nästan slut. Men det värsta är att man får ju ryck!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon