Full version: Sniglar på klematis
Gisan
Har en liten fundering....
Har en sidenklematis som har varit enormt stor och vuxit till sig på de fyra år jag haft den. I år har den inte kommit alls och jag har tänkt att det kanske va en hård vinter för den.
Efter att ha studerat den lite närmare hittade jag pytte små sniglar som satt på undersidan där den spricker. Det kommer lite nya blad men de vissnar vart efter. Har även hittat lite större sniglar, det är alltså sniglar med skal. Kan det va dom här små monsterna som äter upp min klematis eller är det något annat. Nerifrån kommer det lite nytt så lite liv finns det i den.
Någon som har tips? Har även hittat dessa sniglar på min alpklematis tillsammans med gröna larver. Vad ska jag hitta på med dessa?
confused.gif
Gisan
Är det ingen som har något förslag på vad jag ska göra......tror ni det är sniglarna eller något annat som tar kål på min blomma? confused.gif
Nettan8
Har oxå hittat små sniglar på mina klematisar,, inga med hus dock. Vet att de smaskar i sig förbjuden mat så de ska givetvis bort! Inte gör de nytta där iallafall. Rensa bort dem du ser
Bassam
Hej

1 plocka dem på natten på grund att de röra sig på natten .
2 lägga vitlök mellan växter för att de tycker inte vitlök .
3 vattna bara på morgon.
4 man kan lägga några koppar skivor mellan växter .
5 man kan bygga EL nät som 9 volt omkring buskar och träd gård .
6 man kan stänga alla hål som finns i trädgård .
7 de tycker om öl såde gör fällor från bäcken som fyllde med öl och lägga i marken där står på mark stånd. 8 kan man lägga höna på bur som har stora håller och flytta till olika plats de tycker att äta sniglar.

H:Bassam
Gossen Ruda
Strunta i föregående inlägg till att börja med. Det kan vara en kombination av hård vinter och snigelangrepp. Plocka bort alla sniglar/snäckor du ser. För att undvika att nya sniglar anländer kan du strö något snigelmedel runt växten på marken. Det finns olika sorter, Snigelfritt heter något. Jag är dålig på just klematis men funderar på om en radikal nerklippning kan hjälpa.
Gunilla T
Din klematis har troligen drabbats av klematisbladstekeln, de gröna små larverna du hittat. De kaläter en planta snabbt och drabbar i första hand småblommiga klematis såsom alpklematis och atragene klematis.

Finns inte så mycket att göra annat än att plocka, plocka larverna. Sätt ett vitt papper under och försök skaka ner larverna. Tyvärr övervintrar de i jorden och kommer tillbaks nästa år.
Gisan
Jag får alltså fortsätta plocka snäckor som det är jag hittat. Jag har bara hittat larver på den ena och där ser man att dom mumsat i sig bladen. nono.gif Kan man inte spruta med något? unsure.gif
Den andra vissnar liksom skotten ner när de blivit 1-2 centimeter stora men jag har inte hittat några djur utom just snäckor.

Provar att klippa ner den helt och vänta på nytt nerifrån....så typiskt när man äntligen fick upp en rejäl spaljé för den att klättra i. crying.gif
Snöflinga

Lägg vitt tyg under clematisen och skaka ned och döda larverna. Sedan strör du Myrr i pulverform i jorden under plantan, pudra även på clematisen. Garanterat effektivt ! Eftersom stekeln övervintrar i jorden är det viktigt att på hösten strö Myrr på jorden sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon