Laura
Nu är det dags att börja planera vad som skall fylla mina odlingsbädd efter sommaren och jag tänkte höra era tips på vad som är bra att så de närmaste månaderna. Jag är inte direkt förtjust i squash och liknande plantor, men vad annars finns det för goda höstgrönsaker? Machesallat är det enda jag har på listan ännu...

thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Asiatiska kålväxter kan sås i mitten slutet av juli typ Pac choi, tatsoi, kyona mizuna.

Sedan har du ju smörgåskrasse, spenat, rädisor, rättika

Mangold borde gå även bra att så + den klarar ju frost bra, trädgårdsmålla är en annan sak som borde gå bra att odla jag tycker en brukar gro snabbt i varm jord och ska man ha den i sallad är det ju unga blad man ska skörda.
buffy
Salladslök går också bra. Mangold går bra, det har jag provat. Vitlök sätter man ju på hösten, det är för tidigt än.
Taraxacum
Det där med höstsådd ligger ju en bra bit fram i tiden. Sent i oktober sådde jag svartrot, morötter, sallad och rädisor. Hösten blev mild och det två enare han gro för att sedan frysa bort. Svartrot och morot gick dock bra och jag väntar nu på att få skörda morötter lite tidigare än vanligt.

Mizuna och ruccola sådde jag på sensommaren och det blev bra. I år har jag laddat med mizuna,kinesisk broccoli och mizuna. Tänker också se om det går att använda torkade gröna ärter från specerihyllan somutsäde för ärtskott. Solrosfrön (fågelfrö) använder jag för at odla skott, efter att först ha sköljt dem noga och i år tänker jag testa på friland om det finns plats. Koriander går också att så rätt sent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon