Gossen Ruda
29-06-2010, 07:25
Eller Rallarros som den även kallas. En trevlig växt med nyttiga blommor för insekterna men jag vill INTE ha den bland mina Rhododendron. Visserligen lätt att dra upp stänglarna men jag förmodar att den kommer igen. Har någon erfarenhet av att få den att flytta på sig eller försvinna? Visserligen finns det Roundup men än är den inget stort problem.
Gunilla T
29-06-2010, 07:51
Jag har ingen egen erfarenhet av mjölkört men en bekant köpte!!! vit rallarros och fick halva trädgården invaderad. Den kröp överallt, under gångplattor, i häcken och rabatterna..
Så dra upp allt du ser och låt det inte växa till sig.
Aqvakul
29-06-2010, 09:02
Mina finns också bland rhododendronen. Fast å andra sidan var de där först och finns vidare in i "skogen", som är bondens mark. Uppriktigt sagt, så verkar de inte göra någon skada. Jag drar upp dem, mest av estetiska skäl, men också för att jag tror att de konurrerar lite med rhoddisarna. Fast R. verkar inte lida någon nöd - tvärtom..
kerstin z5-6
29-06-2010, 10:30
besvärliga...och mer frö flyger in hela tiden så jag kämpar mot dem ..
Visst, mjölkört är ett besvärligt ogräs när den växer på fel ställe.
Men den är även en god vildgrönsak, särskilt de unga skotten. Riktigt unga kan de kokas och ätas som "sparris" fast smaken är annorlunda.
Jag brukar göra vildpesto : Jag blandar unga skott av mjölkört, blad av daggkåpa, maskros och andra ätliga blad. Jag kör med stavmixer, blandar i olja så mycket att blandningen känns blöt, lägger till hassel- eller andra nötter och mixar vidare. Sen bandar jag ned riven ost (gärna smakrik). Salt o kryddor behövs normalt inte.
Gossen Ruda
29-06-2010, 13:32
Då tycks jag inte vara ensam om problemet. Som sagt, en trevlig växt på rätt ställe. Vet inte om den påverkar roddisarna men dessa är än så länge ganska små så på hösten ser jag dem inte pga mjölkörten. Då blir det nog ett dragande några minuter per år. Misstänker att mesta rotsystemet ligger rätt djupt, jag får bara upp en dm rot som är en fortsättning av stammen.
zaaritha
03-07-2010, 00:39
Har ni tittat nära på blommorna?
De är oerhört vackra!
Riktiga konstverk!
officinalis
07-07-2010, 19:38
Om du inte vill använda kemikalier eller handrensa kanske du kan lägga ut tidningar och täcka med täckbark.
Jag lämnar dock inga garantier
På min sommarstugetomt i södra Bohuslän noterar jag när det gäller mjölkörten:
Blomman fanns öht inte i min barn- och ungdom för 45-20 år sedan, men nu har vi ett bestånd på några kvadratmeter, och de växer där det är full sol, väldigt mycket sly runt "fötterna" (björnbär, kaprifol, asp, fågelbär, blåbär). Förut (för 20-25 år sedan) liades denna yta en gång om året, min slutsats är alltså att det räcker att en gång om året ta lie eller trimmer över deras växtplats så trivs de inte (om man nu inte vill ha dem alltså).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.