mamamaggan
29-06-2010, 07:45
Satte ett persikoträd förra sommaren . Det är inte Frost utan den andra sorten ( Riga ?) . Har inga blad alls men när jag skrapar på stammen så ser jag att vissa delar verkar leva ändå . Det kommer också upp skott från roten .
Vad kan rotskotten vara för något ? Står trädet på " egen " rot ?
Hej
Träd är alltid ympa på någon sort som är tålig mot kyla .
H:Bassam
En kvalificerad gissning är att grundstammen är St. Julien dvs plommon.
mamamaggan
29-06-2010, 17:48
Om det är ympat , var sitter den i så fall ? Kan inte se någon ovan jord i alla fall .
mamamaggan
01-07-2010, 22:01
Puttar upp .
Jag har sett att sorten Frost numera också säljs som rotäkta i handeln, varför detta skulle vara bra vet jag inte, men det lär vi väl se. Riga har jag aldrig sett rotäkta.
Och själv har jag glömt vad persikan brukar ympas på. Varifrån vet du Jegi att det är St Julien?
mamamaggan
01-07-2010, 22:18
Så då kan det vara rotäkta ? De lägsta grenarna sitter bara någon / några dm upp på stammen så om det är ympat måste ympen vara nästan nere vid roten .
Vi ska flytta det och då låter vi rotskotten vara kvar då.
Tack för svaren !
Jag har inte sett oympad RIga men väl Frost, och ett annat som talar för att skotten som kommer är sortäkta (Riga) är om de kommer mer än en dm upp. För där någonstans brukar förädlingsstället sitta.
mamamaggan
02-07-2010, 00:51
Tack Cilla , ordentligt svar som vanligt. Nu ska jag kolla trädet noggrant överallt för att se om jag kan se något ympställe i alla fall.
skrotfibbla
08-07-2010, 06:42
Har samma problem, men ett skott kommer så högt att jag inte tror det kan vara ympat. Vilken höjd brukar man ympa persika på?
Nu undrar jag om man vågar såga av stammen ovanför skottet och när ska man isåfall göra det? Hur högt ovanför ska man kapa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.