HelenaLJ
29-06-2010, 09:23
Jag har läst om automatisk bevattning här på forumet, men är ändå osäker på vad som fungerar bäst. Jag har ett 6 kvm stort växthus (ca 2 m brett och 3 m långt), och odlar tomater och gurkor i stora krukor och physalis och paprika i mindre krukor. Tänker mig ett system som kopplas till vattenslang som dras in i växthuset. Vill kunna reglera vattenmängden så att de större krukorna får mer vatten än de små. Vad anser ni fungerar bäst? Jag vill kunna resa bort under en veckas tid utan att be någon vattna varje dag hos mig.
skogstroll
29-06-2010, 10:15
Jag ska ta en koll idag på Weibulls eftersom jag letar efter samma sak så jag kan få lite auto-bevattning när jag jobbar eller

(även om jag inte ska resa bort). Återkommer
HelenaLJ
29-06-2010, 10:25
Låter bra! Alltid bra om man kan hjälpas åt. Ska själv försöka titta på Hozelock och Gardena i veckan.
Jag har använt Gardenas system ett par säsonger, är inne på min tredje nu. Det funkar överlag bra, men det är alltid lite meck i början med att koppla ihop allt. Brukar vara lättast att göra det tidigt på säsongen innan det blir en djungel i växthuset. Fördelningen mellan olika krukor regleras av vilken typ av droppmunstycke man väljer, det finns två olika fasta (tror 2 resp 4 liter/timme) och ett reglerbart. Sen finns en uppsjö andra munstycken med spridare etc. Tycker det funkar bra, men misstänker att det inte är 100% pålitligt. Ibland ser man att ett munstycke inte alls droppar lika fort som de andra, då brukar jag byta till ett nytt, vore kul att testa med hinkar och mäta någon gång.
Bevattningstimern är en annan svag punkt. Den första jag hade tillät bara ett dussin fasta program och var inte så flexibel som krävdes, blev alltid för mycket eller för lite vatten. Varken den gamla eller nya tar heller hänsyn till klimatet, om man inte har en givare i jorden, så den vattnar gladeligen lika mycket även om det råkar vara en kall regnig vecka när man är borta...
/magnus
skogstroll
29-06-2010, 12:11
jag köpte en bevattningsgrunka på rea. Det är en hydromat som inte går på el. Den var så billig så jag tänkte pröva. Funkar det inget bra så investerar jag i en timerstyrd bevattning istället. Vill helst inte ödsla massa el eller ha saker "på" när jag jobbar, så jag tänkte ge det en chans!