|
Minns ni mannen som på en enfilig väg med mitträcke gasade på för att han fick en ambulans bakom sig. För att göra en lång historia kort så sade polisen "är det 70 så är det 70" o tog körkortet från honom... Nu har han fått tillbaka körkortet tillfälligt i väntan på en eventuell rättegång. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7383307.abSjälv har jag stått längst fram vid rödljus och sett ambulans i backspegeln och då försiktigt kört ut i trafiken för att kunna släppa fram ambulans. Tänk om polisen sagt, "är det rött så är det rött".... Ska bli intressant o se vad åklagare säger, om dom vill driva det till rättegång.
*Stintan*
29-06-2010, 10:35
Ja det vore faktiskt löjligt om han åker dit. Man kan ju undra varför polisen lägger resurser och bryr sig om ett sånt fall. Undrar förresten hur dom reagerat om det varit polisbilen som låg bakom och nosade med blåljusen på för dom haft bråttom till något?
Aqvakul
29-06-2010, 10:43
CITAT (*Stintan* @ 29-06-2010, 11:35)  Undrar förresten hur dom reagerat om det varit polisbilen som låg bakom och nosade med blåljusen på för dom haft bråttom till något?
Gossen Ruda
29-06-2010, 13:40
Fast passerade han inte ett par avtagsvägar och parkeringsfickor under vägen? Att försiktigt köra mot rött för att släppa fram utryckningsfordon tror jag knappast någon reragerar på, bara man inte fortsätter över korsningen sen.
andersen
29-06-2010, 14:19
CITAT (Ralf @ 29-06-2010, 10:28)  Minns ni mannen som på en enfilig väg med mitträcke gasade på för att han fick en ambulans bakom sig. För att göra en lång historia kort så sade polisen "är det 70 så är det 70" o tog körkortet från honom... Nu har han fått tillbaka körkortet tillfälligt i väntan på en eventuell rättegång. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7383307.abSjälv har jag stått längst fram vid rödljus och sett ambulans i backspegeln och då försiktigt kört ut i trafiken för att kunna släppa fram ambulans. Tänk om polisen sagt, "är det rött så är det rött".... Ska bli intressant o se vad åklagare säger, om dom vill driva det till rättegång. Nej det känns inte rätt att han får tillbaka körkortet, bara för att han helt plötsligt nekar till fortkörning, då blir det ju så att om man inte talar sanning, så vinner man på det. Ang det som hela saken handlar om, dvs öka farten över tillåtna högsta km/h temporärt så borde det vara helt ok, om man inte utsätter andra för fara.
Givetvis skall han ha tillbaka körkortet. Bara att ha ett utryckningsfordon med sirener o fulla ljus bakom sig, gör ju att man blir stressad och försöker komma ur situationen så fort som möjligt. Då gasar man om ingen annan möjlighet finns. Att ligga kvar i samma lunk är väl också ett lagbrott misstänker jag.
sommarhumla
29-06-2010, 17:04
Visst kostar det en sudd att hindra utryckningsfordon att komma fram, vet tyvärr inte hur mycket. Min mamma bor nära en brandstation och ibland hoppar vi en halvmeter då brandmännen vid utryckning lägger sig på signalhornet. Har själv legat före en brandbil i utryckning och det enda som gäller är att hitta något ställe att svänga undan på.
Huggorm
29-06-2010, 20:38
Men har inte hastighetsgränsen satts av en anledning? Är det plötsligt ofarligt att köra fortare bara för att man har en ambulans efter sig? Gick det bra att köra fortare just då, varför kan man inte få göra det alltid? Grundproblemet i frågan är ju att hastighetsgränsen från början har satts för lågt.
Jag hörde intervjuerna med honom i RixFM, dom pratade med honom två gånger, och jag förstår varför han drog på med ambulansen i baken. Och intyget från ambulanspersonalen borde ju vägt tungt när det gällde att lämna tillbaka körkortet. Bra gjort av Transportstyrelsen i Mariestad!
Vilken tur egentligen att det bara var den här Jonny som låg framför ambulansen. Vad hade hänt om dom kom ikapp en bil till? Som kanske inte hade hjälpt ambulansen att komma fram fortare. Hur hade det gått för patienten?
Gossen Ruda
30-06-2010, 06:45
Grunden från början är nog att man gjort om för smala vägar till 1+2 vägar där det på den enfiliga delen saknas möjlighet att komma av körbanan. Hade man breddat vägen med en vägren hade inte situationen uppkommit. Inte en sån där "vägren" där man kan ligga och köra utan något enkelt.
Aqvakul
30-06-2010, 07:17
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2010, 07:45)  Grunden från början är nog att man gjort om för smala vägar till 1+2 vägar där det på den enfiliga delen saknas möjlighet att komma av körbanan. Hade man breddat vägen med en vägren hade inte situationen uppkommit. Inte en sån där "vägren" där man kan ligga och köra utan något enkelt.
theseraphim
30-06-2010, 09:28
Han har ju inte fått tillbaka det för att de anser att han gjort rätt utan för att han tagit tillbaka sitt erkännande. Sedan får vi se vad som händer i fall det går till domstol tyvärr så tror jag iinte han blir helt ostraffad men han får nog behålla körkortet(även om man blir av med kortet i domstolen så kan man alltid hävda att man måste ha kortet för tex jobbet och då brukar de till 90% lämna tillbaka det och utfärda böter istället, fråga alla rattfyllerister som får tillbaka lappen när de hävdar att de skulle förlora jobbet om de blev av med lappen....)
andersen
30-06-2010, 14:13
CITAT (Gossen Ruda @ 30-06-2010, 07:45)  Grunden från början är nog att man gjort om för smala vägar till 1+2 vägar där det på den enfiliga delen saknas möjlighet att komma av körbanan. Hade man breddat vägen med en vägren hade inte situationen uppkommit. Inte en sån där "vägren" där man kan ligga och köra utan något enkelt. Lite OT, det är ett rent helvete att cykla på sådana vägar, det finns 70vägar som dom har gjort om till 1+2 vägar, undrar hur dom hadde tänkt att vi cyklister skall cykla på sådana vägar?
Huggorm
30-06-2010, 14:28
CITAT (andersen @ 30-06-2010, 15:13)  Lite OT, det är ett rent helvete att cykla på sådana vägar, det finns 70vägar som dom har gjort om till 1+2 vägar, undrar hur dom hadde tänkt att vi cyklister skall cykla på sådana vägar? Det brukar finnas parallella cykelvägar, åtminstone där det är wireräcken för där tror jag inte man skall ge sig ut med cykeln
andersen
30-06-2010, 15:02
CITAT (Huggorm @ 30-06-2010, 15:28)  Det brukar finnas parallella cykelvägar, åtminstone där det är wireräcken för där tror jag inte man skall ge sig ut med cykeln Nja så är det inte, den erfarenheten har inte jag,wireräcken eller ej, så länge det inte är en motortrafik led så är det inget förbud att cykla där, dom nya 2+1 vägarna leder till Svensk landsvägscykel dör sotdöden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|