Avokadomannen
Hej,

jag är nybörjare och nyligen köpt hus med fin trägård. Jag märkte häromdagen att häcken runt huset är fullt med små gröna ohyror (bladlöss?) som har lagt sig på bladen och flyger omkring så fort man skakar på bladen eller går förbi. Vad måste göras? Jag har körsbär, äpple och plommon träd + 4 olika bärbuskar i trägården och är rädd att de också blir angrippna. körsbärsträdet och bärbuskarna såg jag att det sitter redan ohyra på men inte på samma mängd som häcken. är det nån som känner igen situationen. vad kan man göra åt det?

Åsa, mälardalen zon 2
Det är helt normalt, det år dina växter inte får löss är nog det året du ska bli mycket rädd.

Buskar och träd klarar av angrepp + naturen fixar det själva ifall man låter dem, lössen har många fiender och så länge man inte tar död på lössens fiender med såpavatten och annat så brukar allt fixa sig.

Det finns många olika arter löss och oftast går de bara på ett eller ett fåtal växtslag så att just den arten bladlöss du har i häcken ska hoppa hejvilt till allt annat i trädgården är det mycket liten risk för.

Det man kan göra själv är att se till så att växterna får rejäla rotblötor regelbundet från tidig vår och att man planterar rätt växt på rätt plats ex. inte rosor vid en torr och varm husvägg där de oftast inte trivs. Växter som inte trivs får ofta mer ohyra och sjukdomar. +Man kan spola av det värsta av lössen med en kall stråle från vattenslangen.

Avokadomannen
Tack för snabbt och utförligt svar.

Om jag fattat det hela rätt så är ditt tips att jag ska spruta med kall vatten på häcken. stämmer det?
Bassam
Hej

Om man försorg sina växter bra och ligga dem på bra plats plus ge de tillräcklig näring o vatten , de ska bli starka och klara sig mot insekter o sjukdom.

obs
Löss tycker inte om vatten om du kan duscha dina växter när du har tid.

H:Bassam
Avokadomannen
Tack Bassam, jag ska prova med det.
Peztis