sanna
Hallo there, Orchid Lovers! smile.gif

Jag är en sån där liten människa som köpte en sån där liten "phallos-kalopsis" eller vad de nu heter...ja, ni vet, de DÄR som alla köper och som finns överallt...
Ja, just en sån. Brudorkidé.

Nå. Kan nu någon tala om för mig varför hela blomstängeln jämt vissnar efter blommning. Har haft den i två, tre år. Först vissnar blommorna, sedan följer stängeln efter. Ska det vara så? Ska man klippa bort den då? När den vissnat klart eller när den börjar torka? Hur stimulerar man nya stänglar att sticka fram?

Hur förökar man sin "phalesopnisospopsis"? Går det att ta frö? Ska jag ta fram den kära gamla penseln och skrida till verket? wub.gif

Sanna - orkidénovis

smile.gif
Louise i Göteborg
Detta är ett svar som inte är ett svar men....

Jag är inte specialkunnig i orkideer men just phallos-kallopsis har jag massor av. Den enda inomhusväxt som trivs med mig och min vanvård.

Ibland vissnar stjälken ibland inte. Torra stjälkar klipper jag bort. Nya kommer i olika takt vissa exemplar blommar som bara den andra är lite grinigare.

Mitt råd är köp fler. Då har man alltid några i blomm. Nu hör jag experterna skrika om blomningstider och ja jag vet dom blommar i ungefär samma cykler alla. Men om en eller ett par tar det lite lungt finns det fler som blommar dessto mer och hos mig går cyklerna nästan i varandra. Så det så!
lolo
Hej Sanna! Det går utmärkt att föröka phallos-kalopsisen med hjälp av keikis (skott från huvudblomman) som ska ha rötter. De sätts i orkidejord som vanligt och vattnas som vanligt - inte för mycket! Fröförökning verkar krångligt enligt de flestas utsago, något för proffsen, eller?
mvh
Ann-Louise i Lycksele smile.gif
Nymphaea
är det phalaenopsis ni yrar om??

frö förökning går aldeles utmärkt!

Du behöver ett 'rent' lab. Lite steriliseringsmedel, autoklav mm. Osså frön från orkidén, ett medium att odla orkiden på och svampen som orkiden bildar mykhorriza med (gror inte annars).

en keiki är en liten planta som växer på stängeln..
När den är stor nog kan den klara sig själv i lite fuktig vitmossa (sphagnum) eller varför inte sätta den i en hydrokultur.

endel orkidéer (dock inte phalaenopsis) har meristempunkter där man kan få rötter att växa ut. Dendrobium exempelvis.
sanna
Ja just det, Nymphaea!
Phallos-snoppsis! Just precis! laugh.gif

Tack för alla goda råd! Tror dock att lab och autoklav mm. verkar en smula för avancerat för mig...hänger nog på Louise råd: köp fler! Det är en uppmaning som aldrig klingar ohörd! laugh.gif

Lolo, vid sidan om "moderplantan" växer det faktiskt en liten, liten pyttebukett. Den verkar dock sitta ganska hårt fast, hur får man loss den på bästa sätt? Ska jag vänta tills blomningen är över?
Kan jag sedan bara använda den speciella orkidéjord som finns att köpa?

Sanna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vad du menar med orkidéjord är det den där som ser ut som vanlig blomjord köp den inte, det ska vara grovt material till orkidéer.

Alpiner i Halmstad har en bra beskrivning på sin hemsida om hur substrat till orkideer bör vara mm. http://hem.spray.se/saxifraga/odling.htm
Birgitta H
Hej Jag bröt av en stängel av misstag och gjorde som det stod i en bok , skar av den stängeln precis ovanför en " såndäringa plupp " som finns på stängeln. Den sköt ny stängel och blommor. När blomman vissnat har jag återigen skurit av ovanför dessa knölar, måste vara 3-4 st kvar nedanför.
Nymphaea
CITAT (Birgitta H @ 22-01-2004, 19:44)
Hej Jag bröt av en stängel av misstag och gjorde som det stod i en bok , skar av den stängeln precis ovanför en " såndäringa plupp " som finns på stängeln. Den sköt ny stängel och blommor. När blomman vissnat har jag återigen skurit av ovanför dessa knölar, måste vara 3-4 st kvar nedanför.

precis! märkena (eller 'ögonen' som en del säger) är meristem punkter på stängeln.

I meristmatisk vävnad sker tillväxt (aktiv mitos = celldelning).
Dessa 'punkter' är viktiga att bibehålla när man klipper stängeln.
Stängeln ska givetvis vara grön (eller ja, levande är inte alltid grön blink.gif ).
=> Är stängeln torr avlägsnas den...

Från meristempunkterna kan nya stänglar, blommor eller tillochmed en ny planta (keiki) växa ut.

jag har, i ett tappert försök, klippt av en bit stängel (ett öga med ca en centimeter 'stängel' om vardera sida) på en phalaenopsis equestris för försök att odla upp enbart genom att placera 'biten' på fuktig vitmossa (sphagnum). Det finns en liten 'flärp' eller en liten bit skyddande vävnad över själva punkten, den avlägsnade jag.
Med värme, (kärlek) och luftfuktighet kanske det går vägen. biggrin.gif . Normalt sett skulle nog endel auxiner (tillväxthormon) behövas till detta...

Än så länge ser det riktigt lovande ut. Senast jag tittade till försöket (idag) hade punkten svullnat upp något.

blink.gif
lolo
Hej Sanna! Jag tycker att du kan avvakta med att ta av keikisen tills orkidén blommat ut och keikisen fått en viss storlek. Keikisen klarar sig bättre ju större den tillåts bli innan den tas från moderplantan. Jag tycker också att du kan köpa så att du har flera som blommar samtidigt. Lycka till förresten med det lilla "pyret"!

Nymphaea - vad menar du med att phalaenopsisen inte har rötter som växer ut? Har jag i och för sig inte tänkt på, men får inte ALLA keikis rötter när de uppnått en viss storlek, även de monopodiala? Du som verkar ha hållit på med orkidéer - känner du till bra odlingsråd/knep för att få en paphiopedilum att må bra? Köpte en sådan för tre veckor sen och den blommar för fullt och verkar så göra även ett tag till. Hur vattnar man den t.ex.? Ska den ha mer finfördelad kompost än de sympodiala? Den finns förresten i mitt fotoalbum.

mvh
Ann-Louise

smile.gif
Nymphaea
CITAT (lolo @ 22-01-2004, 23:10)
Hej Sanna! Jag tycker att du kan avvakta med att ta av keikisen tills orkidén blommat ut och keikisen fått en viss storlek. Keikisen klarar sig bättre ju större den tillåts bli innan den tas från moderplantan. Jag tycker också att du kan köpa så att du har flera som blommar samtidigt. Lycka till förresten med det lilla "pyret"!

Nymphaea - vad menar du med att phalaenopsisen inte har rötter som växer ut? Har jag i och för sig inte tänkt på, men får inte ALLA keikis rötter när de uppnått en viss storlek, även de monopodiala? Du som verkar ha hållit på med orkidéer - känner du till bra odlingsråd/knep för att få en paphiopedilum att må bra? Köpte en sådan för tre veckor sen och den blommar för fullt och verkar så göra även ett tag till. Hur vattnar man den t.ex.? Ska den ha mer finfördelad kompost än de sympodiala? Den finns förresten i mitt fotoalbum.

mvh
Ann-Louise

smile.gif

rötter? jo! rötter växer också !! wub.gif
rottippen är meristmatisk... (ofta till synes även grön).
Det är precis som du säger bra att låta keikin få rötter innan den planteras om 'individuellt'. Tre rötter är nog bra...

paphiopedilum är sympodial. De paphiopedilum jag vet något om ger en stängel som blommar och vissnar. Från samma 'rosett' kommer ingen mer stängel. Det är möjligt att det är olika från sort till sort, det vet inte jag.
Jag vet att många teresta paphiopedilum vill ha lite kalksten i krukan (eller lite av den vanliga kalken som strös över gräsmattor osv). Många odlare använder nog kalksten, titta i materialet.
När du planterar om orkidén är det bara att du härmar' odlarens sammansättning av kompost.

lycka till!
Liselotte i zon 3
Nu tar jag tillfället i akt och frågar lite om Phalanopsis Nymphea också....det är så att jag skött mina efter regelboken ( den osynliga) men det verkar som om någon/ något attackerar mina kära orkideér. En har jag fått som bebis av min systers egna.

Bladen blir svampiga och gula...hur jag än gör så dör de...VAD GÖR JAG FÖ FEl blink.gif ...... någon som vill leka barmhärtig samarit och hjälpa mig.

Liselotte
Ewa L
CITAT (sanna @ 17-01-2004, 15:44)
Ja just det, Nymphaea!
Phallos-snoppsis! Just precis! laugh.gif

Orkidéer har liksom aldrig varit min grej, men nu vaknade mitt intresse. Åtminstone skrattmusklerna som fick arbeta rejält en stund! biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif wub.gif
pejori
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 30-01-2004, 09:54)
Nu tar jag tillfället i akt och frågar lite om Phalanopsis Nymphea också....det är så att jag skött mina efter regelboken ( den osynliga) men det verkar som om någon/ något attackerar mina kära orkideér. En har jag fått som bebis av min systers egna.

Bladen blir svampiga och gula...hur jag än gör så dör de...VAD GÖR JAG FÖ FEl blink.gif ...... någon som vill leka barmhärtig samarit och hjälpa mig.

Liselotte

låter som om den har fått för mycket vatten.
ta upp den och kolla rötterna!!!
Nymphaea
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 30-01-2004, 09:54)

Liselotte

har du den stående i vanlig orkidekompost måste du då och då plantera om den... står en phalaenopsis 'vått' kommer den inte må bra. de börjar så småningom ruttna osv... unsure.gif

riv upp plantan ur krukan och kolla rötterna. ta bort allt dåligt (var obarmhärtig) smile.gif

om det endast finns lite rötter kvar och plantan är riktigt hänging kan du rengöra den (ta bort gammla rötter som är 'döda') och därefter sätta den i fuktig vitmossa (sphagnum). bind liksom mossan runt rotdelen och lägg hela plantan i en plastpåse som du försluter. låt påsen ligga ljust. ljuset stimullerar tillväxt av rötter. när den, efter en ganska bra stund, fått fräscha rötter och fasta blad, kan du sätta den i ny kompost...

men har plantan fortfarande någotsånär fina rötter osv är det bara att sätta om den i ny kompost...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon