Full version: Trådalger, hjälp
elsemarie
Jag har en damm, 2,5 m i diam. djupaste stället är 0,5 m, 2 guldfiskar (1 dm), 3 koi också ca 1 dm.
Varje dag måste jag göra ren pumpen då den är helt igensatt av alger. Pumpen leder vattnet genom ett filter m. uv-ljus, till en liten pöl o nerför ett litet vattenfall. Fiskarna är pigga o krya, men vattnet grönt, dock inget som ligger på ytan, men jag ser inte botten. Har ganska mycket växter.
Finns något att göra?
Tacksam för tips.
Gunilla T
Jaa, halm hjälper mot alger. Jag sätter halm i en liten jutesäck som jag stoppar ner i tunnan som renar vattnet. Man bör byta halmen kanske två/tre ggr under en säsong.

Halmen bör vara ekologiskt odlad så man inte får in bekämpningsmedel i den känsliga dammiljön.
skogstroll
Det finns ju medel mot sånt som inte skadar djurlivet. Jag provade i somras; trådalgerna är borta men nu har jag en ny variant av snor-alger angry.gif
elsemarie
Tack för tipsen.
Provar väl nåt medel då. Vt inte var jag ska får tag i eko.halm, måste antagligen känna någon bonde då, o
det gör jag inte.
MVH
Leonard91
Växter konkurerar med alger och har man mycket växter så har man heller oftast inga problem med alger eftersom att växterna konkurerar ut dem. Flytväxter växer fort och stjäl mycket näring från algerna, så det borde fungera förebyggande mot nya alger. För mig känns det inte helt rätt att hälla i medel för att döda algerna eftersom att det i prakitken är gift som även skadar annat än bara alger. Så försök på alla andra sätt innan giftet ohmy.gif

Lycka till!!
Gunilla T
Håller med...kemikalier hör inte hemma i en damm, fiskdöd kan bli resultatet.

Här finns saklig och bra information om dammen och dess liv;

http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/artiklar/alger.htm

skogstroll
nu har ju jag använt en variant som inte dödar djur.... och jag har ingen fisk men däremot trollsländo mm små kryp i dammen. Om dammen växer igen till en grön slemklump så kanske det hämmar andra djurarter...
Gunilla T
Kemikalier som saluförs till dammar påstås alltid vara riskfria - i realiteten är de inte det. Alla vattenlevande djur och organismer, även grodor är mycket känsliga för miljögifter.

Ju mindre damm man har desto större problem brukar man få med alger. Kemiska preparat ger enbart en symptombehandling och har man en obalans i dammens ekosystem så återkommer problemet.

Viktigt är också att hålla dammen ren från nerfallna löv, speciellt på hösten så de inte blir kvar och förmultnar i vattnet.
Alexander-VG-zon3
vill man använda medel så finns det ju denna (och liknade, det gäller att läsa vad dom innehåller).

http://www.pwss.nu/product.php?productid=6...1154&page=1
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon