Tullia
Har försökt bildsöka på google. Funkar ej. (Hittar ej bra sökord?)

Förutom hjärtbladen, ser de nya bladen annorlunda ut jämfört med den några år äldre plantan?
Gossen Ruda
Förmodligen ser bladen ganska lika ut fast kanske lite mindre. Men fröplantor? Eftersom avenboken så gott som alltid bara används som häck och klipps blommar de aldrig. Det krävs att buskarna får växa upp till mindre träd för att de skall blomma och bära frö.
RibesRubusVitis
Bildsök på "hornbeam seedling".
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2010, 16:19) *
Förmodligen ser bladen ganska lika ut fast kanske lite mindre. Men fröplantor? Eftersom avenboken så gott som alltid bara används som häck och klipps blommar de aldrig. Det krävs att buskarna får växa upp till mindre träd för att de skall blomma och bära frö.

Men det finns faktiskt uppväxta avenbokar lite här och var. I sydligaste Sverige växer dom vilt, i Göteborg kan du hitta dom i Slottskogen. Det är få år dom verkligen bär mycket frö, men i fjol var ett sådant år så just nu är nog bästa tillfället att hitta fröplantor på väldigt länge.
Gossen Ruda
Jo, visst förekommer det men det är inte vanligt. Jag uppfattade det som om TS har en liten planta och undrade om den förökat sig. Jag har själv planterat ett par överblivna häckplantor på ett ställe där de skall få växa fritt. Tror dock knappast att jag får uppleva någon blomning.
Myosotis

Huggorm
CITAT (Myosotis @ 01-07-2010, 11:57) *

fear.gif Är det där avenbok? Jag hittade en massa såna nere vid älven, men kunde inte räkna ut vad det var för något. Det såg ju ut som vedartade plantor, men liknade inget jag kände igen. Jag har aldrig ens sett någon avenbok där, men i den skogen kan vad som helst gömma sig. Jag tog till och med in två fröplantor och hade i kruka i fönstret i ett par veckor innan jag kastade ut dom för att jag behövde krukan
Tullia
Tack så mycket alla.

Jag hittade en ensam lite större avenboksplanta i en häck av något järneksliknande (jag är inget vidare på artbestämningar....). Tänkte att den nästan måste ha frösått sig. Om jag då vet hur småplantorna ser ut kan jag ju kika lite i omgivningen och testa att ta hem någon planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon