Ingridsberg
Är det någon som vet vad det är för något som har drabbat mina potatisplantor och tomatplantor??
Översta bilden är potatis, gulnande blad med prickar.

På den ena tomatplantan så blir det brunt och toppen vissnar, på vissa andra plantor så blir bladen prickiga längst ner....
[attachment=51572:IMG_5956.JPG]
[attachment=51573:IMG_5955.JPG]
[attachment=51574:IMG_5954.JPG]
Peztis
Trol potatisbladmögel. Ta bort blasten och bränn eller släng (inte i komposten). Potatisen fortsätter att växa under jorden.
Gossen Ruda
Jag var först tveksam om det var mögel med det KAN vara så. Ingen idé att chansa dock, bort med det.
Ingridsberg
Om man inte tar bort blasten så antar jag att det ger sig på knölarna då? Har en annan sort i en annan odlingslåda bredvid och den har inte fått något på sig alls.

Vad tror ni om tomaterna då?
Victor.A
Hej

jag tror att jag har fått samma sak och undrar också vad detta kan vara. Är inte säker på att det är samma sak men skicka en bild får vi se om någon kunnig vet något.

Det är en tomat planta detta har hänt på.
Åsa, mälardalen zon 2
Magnesiumbrist (+möjligtvis brist på andra ämnen) + är det de nedersta bladen är det normalt att en del blir fula när bladen börjar bli utslitna suger plantan tillbaka allt av näring ur bladen som blir fula, gula och vissnar.
rosita
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-07-2010, 11:59) *
Magnesiumbrist (+möjligtvis brist på andra ämnen) + är det de nedersta bladen är det normalt att en del blir fula när bladen börjar bli utslitna suger plantan tillbaka allt av näring ur bladen som blir fula, gula och vissnar.

Hur/vad gör man åt detta om det är magnesiumbrist?
kulnog
CITAT (rosita @ 27-07-2010, 16:55) *
Hur/vad gör man åt detta om det är magnesiumbrist?

Epsonsalt kan du ge som tillskott eller så tar du en koll på ph:t på ditt kranvatten och utvatten från krukorna, ligger det fel så låses vissa näringsämnen ut och lagras som salter i jorden. Vanlig näring ska ge tillräckligt med magnesium annars.
Victor.A
det är nästan bara dom understa gren paren som fått skiten, har givit dom lite blåkorn flytande näring och skall se om det hjälpte något. Åter kommer med resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon