Full version: Min ros-röra..
mollys_matte
Jag vet inte hur jag tänkte från början.
Jag hade några rosor med mig då jag flyttade till huset och så gjorde vi en rabatt bara för dem, och så köpte jag två nya förra året som också fick flytta in i "ros" rabatten.
Men det kanske blir spretigt?
Har 2 gavnö(orange/rosa), 1 papageno(tvåfärgad), 1 Hc Andersen(röd), 1 glamis castle (vit) och en till jag inte minns namnet på som är vit.

Just nu sitter det några plantor lavendel på ena sidan i rabatten.
Jag funderade kanske på att sätta olika alunrot under som marktäckare. Hur nära kan man sätta dem utan att de ska kväva rosorna?

Vi har väldiga problem med rådjur så egentligen är det ju bäst om jag har dem samlade så jag kan stänglsla ordentligt på vintern.

Eller borde jag dela upp dem lite och placera dem på något annat sätt?
Känns som sagt lite spretigt... Men jag vet bara inte hur jag ska ändra det...
Kajsa
Bara sätt ihop allt du gillar, bara rosor i en rabatt ser trist ut, olika perenner gör rabatterna mer levande, har mycket nävor, alunrot, ja en massa olika inpå rosorna det verkar inte bekymra dom.
kerstin z5-6
Om du tycker det ser oroligt ut bind ihop rabatten med EN färg.
Du har lavendel redan -välj något som inte blommar som marktäckare och med silverfärgat bladverk, (som ju även lavendel har) tex lammöra eller sandmalört.
Så blir rabatten en enhet-du behöver inte vara orolig att rosorna kvävs..Håller med Kajsa
mollys_matte
Men så det blir inte tokigt med mina gavnö mitt i alltihop?
Har hittat Stockholm, en gul ros, som jag är sugen på.
Kanske ska flytta de båda gavnö och sätta en stockholm mellan dem?
Och hitta nåt annat vitt eller rött till rosrabatten?!
För nog blir det tokigt att sätta en gul rackare i den befintliga röran?

Ska på alunrotsjakt idag. Älskar dessa perenner så tänkte köpa några plantor av samma varaint att sätta som marktäckare och så flytta lavendeln till en rabatt där de passar bättre!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon