Full version: vad för blomma
Heidi zon 3 - enköping
Hej,
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig på namnet på en blomma. Tyvärr har jag inte bild.
I somras så köpte jag några amplar med en blå/violett blomma. Den hade som långa armar som det kom blommor på längs hela vägen. Bladen var flikiga.

Jag tänkte köpa frön och driva dom själva, blev rätt så dyrt när man skall ha flera stycken.

Hälsnignar
Heidi
Åsa, mälardalen zon 2
Hm det finns ju flera olika blåa blommor som finns i ampel men jag gissar på femtunga(Scaevola aemula).

Beskrivning:
Höjd: 20 cm och med långa rankor.
Färg: Blå med ljus mitt.
Blomningstid: Maj till frost. Skötselråd:
Att tänka på: Soligt eller i halvskugga. Vanlig planteringsjord, gärna med lera och sand. Lämplig i ampel och i stora samplanteringar. Välj andra lika starkväxande arter till samma kruka. Mycket blomvillig, aldrig utan blommor. Köp toppade plantor för tätare och buskigare växt och rikare blomning. Nya, mindre och inte så starkväxande sorter finns. Kan övervintras ljust och i 8-10 grader.

Förökas främst med sticklingar (jag har sett på utländska sidor att man pratat om frösådd men jag har aldrig sett frön säljas här i sverige).

ELLER

En verbena i TAPIEN® gruppen

Med denna typ av Verbena är det enbart sticklingsförökning som gäller, det finns dock andra typer av verbena som man kan fröså.
*Felix matte*
Tar en riktig rövare tongue.gif laugh.gif Kan det vara Hänglobelia?
Eva St
Om det är Femtunga undrar jag bara hur man förökar med sticklingar har försökt massor med gånger men aaaaaldrig lyckats. Älskar denna skapelse och vill gärna få tips om förökning
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Hittade en bra sida om femtunga och nu förstår jag varför man inte brukar hitta frön de ska nämligen sås färska.

Om sticklingsförökning står det att de semi-ripe (ej för unga växtdelar och inte för gamla) sticklingarna rotas i sand, och de ska rotas på varmt ställe.

http://www.anbg.gov.au/gnp/interns-2002/sc...ola-aemula.html
Eva St
Ej för unga - Ej för gamla växtdelar - Hur ska de se ut när de är lagom åldersstigna?????
Eva St
Eva i Skåne
CITAT (Eva St @ 16-01-2004, 21:17)
Ej för unga - Ej för gamla växtdelar - Hur ska de se ut när de är lagom åldersstigna?????

Det är väl som vi........... rolleyes.gif
Heidi zon 3 - enköping
Hej alla,
tack för era svar. Och visst var det femtunga, så nu behöver jag inte åka runt och leta frön längre.

Tack alla
Heidi rolleyes.gif
Nutten
Tja, utgå från de unga delarna med späda, mjuka stjälkar. Gå neråt och känn när det börjar bli fastare stjälkar -det är mellantinget! Riktigt fasta och på gränsen till förvedade, då är de för gamla!
Eva St
Ok Gör ett nytt försök i år med denna nya kunskap och hoppas på bättre tur
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon