lewellyn
Hej allihop

I vintras flyttade vi in i nytt hus med en tillhörande trädgård som är försummad och vildvuxen sedan flera år. Jag skulle vilja rensa i rabatterna och göra det fint igen, men jag har ju ingen aning om vad som är vad. En del är säkert ogräs (förutom allt gräs, maskrosor och smörblommor överallt..)

1.

odla_NN1.jpg

2.

odla_NN2.jpg

3.

odla_NN3.jpg

4.

odla_NN4.jpg

5.

odla_NN5.jpg

6.

odla_NN6.jpg

7.

odla_NN7.jpg

8.

odla_NN8.jpg

9.

odla_NN9.jpg

tacksam för hjälp!
ingrids
Oj, då ska vi se:
1 kan vara en sorts nejlikrot
2 ogräs?
3 ser ut som en akleja
4 vet ej
5 en näva
6 de stora bakgrunden är gullstav eller klippstånds
7 vet ej
8 vet ej
9 hönsbär
HelenJ
CITAT (ingrids @ 29-06-2010, 19:15) *
Oj, då ska vi se:
1 kan vara en sorts nejlikrot (någon sorts Geum är det definitivt)
2 ogräs? (vet inte vad man ska fokusera på i den här bilden)
3 ser ut som en akleja
4 vet ej (skulle tro det är praktlysing. Isf kommer det vackra gula blommor snart)
5 en näva
6 de stora bakgrunden är gullstav eller klippstånds (i framkant en annan näva)
7 vet ej
8 vet ej (bakgrund smörboll eller stormhatt, framför dem liljor. Bladen i framkant känner jag igen, men minns inte nu. Pagodblomma?)
9 hönsbär

Jag fyller på i ingrids lista, mitt står inom parentes och kursivt
Pix
Nu är jag inte helt säker men 7. har vissa likheter med vilda midsommarblomster
lewellyn
CITAT (HelenJ @ 29-06-2010, 19:37) *
Jag fyller på i ingrids lista, mitt står inom parentes och kursivt

Tack för alla era svar!!

Bild 1 tycker jag det är fel blad på för att vara nejlikrot? Eller?

Bild 2 är det den lilla vita i hörnet, misstänker det är ogräs men tyckte den var så söt.

Bild 7 tycker jag också liknar midsommarblomster, men de är inte likadana som de midsommarblomster som blommar nu trots allt.. kanske kan vara en släkting eller annan variant om så finns förstås.
Red Top
Bild 2 tycker jag påminner om backskärvfrö, Thlaspi caerulescens. Lite svårt att se när inte bladen är med. smile.gif

Kanske inget man odlar i trädgården, men jag har glädjen att ha den på flera ställen på den vildvuxna tomten. I år fler än någonsin. Jag tycker den är ljuvlig och framförallt är det en av de första, som lyser upp en kall vår.
ingrids
Hm, ett alternativ för 1:an är en fingerört, Potentilla, men jag trycker nog ändå att bladen som syns på bilden stämmer bättre med Geum.
kerstin z5-6
[attachment=51603:n3xgy9tr...ufnp1k0k.jpg]Eryngium

8 .bakgrund- och framåt-
Delpinium -Riddarsporre stort finflikigt bladverk
Lilja-någon sort går ännu ej se vilken-de med svagt lilaton på bladen)
Bladen i framkanten är Stockrosor alternativt Erygium alpinum om bladen är blanka

4.Är bladen mjukt ludna? Om så gissar jag på Lychnis av någon sort
Platinum
Här kommer mina gissningar....

3. Detta påminner väldigt mycket om akleja som många redan sagt.

4. Praktlysing är det jag direkt associerar till när jag ser denna.

5. Någon form av Geranium.

6. Någon form av Geranium.

8. Den höga i bakgrunden tycker jag påminner om höstrudbeckian (Rudbeckia laciniata) i sitt bladverk, om så kommer den att få gula blommor på stänglar på upp till två meter och framför den ser det ut att vara någon sorts lilja och något mer jag inte känner igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon