solbränd
Hej odla.nu!
Efter att ha varit en flitig läsare vågar jag nu ta steget ut som skrivare, jag hoppas jag gör det rätt och riktigt.

Jag ska plantera häck i helgen och ska hinna gräva upp och ur i gräsmattan. Försöker få ihop schemat, alternativet är att gräva den här helgen och plantera långt senare, vilket är ett trist alternativ.

Jag ska gräva 10 meter, en halv meter brett och en halv meter djupt, hur lång tid kan det tänkas ta för en fullvuxen man som är ivrig med spaden. Jag har som inget perspektiv på detta, kan det ta 5 timmar och hinnas med på en eftermiddag, gräver man ensam en meter i timmen eller tar det kanske 20 timmar att gräva sig fram 10 meter?

Det finns såklart inget givet svar på en sån här "hur långt är ett rep"-fråga men hjälp mig med perspektiv, vad uppskattar, gissar, minns ni?
ingrids
Jag skulle nog avsätta två dar, d.v.s. en hel helg till ett sådant grävprojekt. Enligt min erfarenhet handlar det inte alltid bara om hur grävivrig man är utan också vad man stöter på. Har ett parti av min tomt som har varit genväg för grannskapet sedan 70-talet och där var det tungrävt, har ett annat ställe där jag efter 10 cm jord kommer ner till underlagsarbete till asfalt - hårdpackad makadam.

Dessutom, om jag läser dig rätt att du ska fara bort, är det bättre att plantera häcken när du kommer tillbaka eftersom den behöver passas med vattning och juli är ofta ganska torr.
kerstin z5-6
Det var länge sen jag planterade häcken,men vad jag minns är-grävde hålet för den första, la jorden på sidan av, planterade men fyllde inte igen -, grävde för den andra, planterade o fyllde igen med jorden från den första-jorden från den sista häckplantans hål fick fylla igen den första i raden
En helg ja...vad jag minns gjorde vi 30 m på en dag.Men vi var två och Yngre smile.gifsmile.gif
solbränd
Ja det förstås, att det ligger nog mycket i att vad som finns under marken..

kerstin, det du beskriver låter nästan övermänskligt. Men ska jag sammanfatta det med att det är fullt möjligt, och kanske nästan i underkant, att man orkar gräva 1meter i timmen? Förutsatt då att det inte är helt hopplösa förutsättningar under mark.
Huggorm
Jag grävde nyligen kabeldike vid torpet. Runt 50cm djupt, dock bara 30cm brett. Tio meter tog kanske två timmar. Det svåraste är att komma igenom grässvålen, men det löste jag med en gammal yxa. Bara att hugga ut block och bryta bort, när man sedan kommer till jorden går det lätt. Åtminstone för mig som har sandjord. Vid runt 50cm djup började det bli allt mera sten, jag har trots allt tomten uppe på en grusås. Har man lerjord är det tyngre att gräva. Trädrötter är också jobbiga.

Ett stort problem är värmen, det är betydligt varmare nu än det var när jag grävde i våras. Drick mycket, och inte bara öl wink.gif

Edit: Kanske skall tillägga att jag är man och under 30, med en skogshuggares fysik. Grävjobb passar väl mig bättre än det passar andra
Platinum
CITAT (solbränd @ 29-06-2010, 20:54) *
Ja det förstås, att det ligger nog mycket i att vad som finns under marken..

kerstin, det du beskriver låter nästan övermänskligt. Men ska jag sammanfatta det med att det är fullt möjligt, och kanske nästan i underkant, att man orkar gräva 1meter i timmen? Förutsatt då att det inte är helt hopplösa förutsättningar under mark.

Visst är det möjligt att gräva ur en meter per timme om det inte ligger en massa storsten eller andra störande moment i vägen.
Kutas
Vad duktiga Ni vara !!!

Men det måste nog bero mycket på om ni ha sandjord eller som jag, blålera !!! Blålera vara hoplös när den vara torr på sommaren, och det bliva inte bättre med alla grova rötter.

Jag skulle säga 5 dagar med kanske 1-2 timmars grävande per dag, för längre än så orka inte jag. Lekamen slut sedan.
Aqvakul
Visst, lerjord är urjobbig att hantera och helst ska man passa på vid något udda tillfälle då det varken är för torrt eller för blött.
Sandjord utan en massa rötter och stenar går däremot som en dans.
Rebeka
jag planterade min häck för 2 mån sedan, ca 50 m i längden,
det var tur att vi anlitade en grävmaskin, annars skulle vi aldrig klara det där jobbet.
Det var massvis med stora rötter, stenar, lerjord..., vi/han grävde en dyke, det tog
ca 1,5 timme åt honnom att gräva.

R.
Cilla
Intressant tråd.

Jag grävde upp 15m lång, 1 meter bred och 50 cm djupa bäddar i en obrukad jord på en helg för några år sedan. Mitt rekord tror jag. Lätt lerjord, humusrik, nässlor, kirskål som huvudsakliga markväxter. En drömjord!

På andra ställen har jag ägnat två dagar åt att få till 2 m vid, 60 cm djup, rund växtbädd. Morän, fin sand packad som betong med runda fina jordstenar i.

Och på ställen där jag gräver vid träd spar jag de grova rötterna och gräver vid sidan och under. Om man stöter på en 3 cm grov ekrot t ex, så tar den flera tons drag och kan vara en av de grövre som trädet har på stället. Det tar tid, men det gör det att få av dem också och man spar mängder av år för träden och slipper oroa sig för dem! (Måste man annars ta av rötter kan man såga, yca mm och sedan renskära med vass sekatör eller kniv så att snittet blir plant.)
Sussie F-Flower
Jag och mitt första "X" planterade en ca 15-20 meter lång Caraganhäck i mitten på 80-talet.
Det tog en kväll. Vi bara tröck ner spaden och ruckade på den och petade ner plantan, sedan "trampade" vi till. Så sa trädgårdsmästaren att vi skulle göra.
Om jag minns rätt så var det 3 plantor som dog och som vi fick ersätta året därpå.

Det beror ju naturligtvis på VAD man ska plantera men jag gissar nog också på en helg i ert fall.
Aqvakul
CITAT (Sussie F-Flower @ 01-07-2010, 23:46) *
Jag och mitt första "X" planterade en ca 15-20 meter lång Caraganhäck i mitten på 80-talet.
Det tog en kväll. Vi bara tröck ner spaden och ruckade på den och petade ner plantan, sedan "trampade" vi till. Så sa trädgårdsmästaren att vi skulle göra.
Om jag minns rätt så var det 3 plantor som dog och som vi fick ersätta året därpå.

Det beror ju naturligtvis på VAD man ska plantera men jag gissar nog också på en helg i ert fall.

Sibirisk ärtbuske är något av ett tåligaste och anspråkslösaste som finns. Många andra växter kräver betydligt större omsorg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon