netha
Den här småskrakehonan hade ungar igår ... imorse simmade hon ensam och "skrek" hela tiden.
Kan en räv eller hund ha varit i farten? sad.gif

Olle A
Hur många ungar var det? Var de nykläckta? En räv eller hund skulle kunna ha tagit ungarna eller skrämt bort dem från mamman, eller så kan trutar, korpar eller rentav en gädda ha varit framme. Det är dock inte säkert att ungarna är uppätna. Vissa andfåglar adopterar (eller snarare stjäl) andras ungar för att få en stor syskonskara att ta hand om. Men de skiljer mellan egna barn och andras ungar. De egna får hålla sig mitt i flocken, närmast mamman, medan de andra måste vara i utkanten där de lättare blir tagna av t ex en trut.

Olle
netha
CITAT (Olle A @ 29-06-2010, 23:00) *
Hur många ungar var det? Var de nykläckta? En räv eller hund skulle kunna ha tagit ungarna eller skrämt bort dem från mamman, eller så kan trutar, korpar eller rentav en gädda ha varit framme. Det är dock inte säkert att ungarna är uppätna. Vissa andfåglar adopterar (eller snarare stjäl) andras ungar för att få en stor syskonskara att ta hand om. Men de skiljer mellan egna barn och andras ungar. De egna får hålla sig mitt i flocken, närmast mamman, medan de andra måste vara i utkanten där de lättare blir tagna av t ex en trut.

Olle

De var 7 -8 st ... i morse syntes ingen fågel förutom just denna ... hon var först i bäcken men simmade sedan ut i sjön.

(det är maken som fotar så att jag får följa med i vad som händer därute i naturen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon