Gröda och tänkt huvudsyfte
Solros för att de är fina
Majs för kolvarna
Potatis för knölarna
Vallmo för att de är fina
Gräslök (Någon Allium i alla fall) för att hoppas på att vissa skadedjur avskräcks av lukten?
Tagetes mest för nematoder (vilket jag itne vet om jag har några, men skadar väl inte?

Persilja för att kanske något skadedjur ogillar detta??
Bönor & Ärtor för kvävefixeringen, ogrässkuggning och skörden, kan de även avskräcka några skadeinsekter?
Rädisor kanske någon skadeinsekt ogillar doften?
Pak Choi, visserligen också en Brassicaceae och behövs kanske inte därför, men kul att testa
Någon Lagenaria longissima, spännande att testa
Stråsäd någonstans för att lära sig deras nycklingsegenskaper bättre, och då även gärna speltvete och andra ovanligare sorter
Allt kommer inte samodlas i hela trädgårdslandet utan min tanke är att ha en gradient från låga till högre växter och därimellan marktäckande saker för att skugga ogräset och bidrage med diverse egenskaper. Men med iblandning av diverse "sekundära" grödor som bara finns och där huvudorsaken inte är en skörd i slutändan. Läste ett instressant examensarbete av en hortonom angående samodling i pak choi, men det är för långt att gå in på här

Kom gärna med förslag på arter som har nytta av varandra, ej ska samodlas och om ni har några erfarenheter själva och hur arter påverkar skadeinsekter etc.