bjoeran1
30-06-2010, 07:04
Bor i Skåne och har fått veta att man ska ta årsskott av buxbom veckan innan midsommar, klippa av toppen och sedan stoppa ner i sandblandad jord. Frågorna är:
- sandblandad jord - är det 1/3 sand och 2/3 plantjord, eller? Och är det i krukor eller på friland?
- vad gör jag sen - placerar i full sol? Skugga? Vattnar varje dag? Vattnar sällan?
- hur länge i kruka (om det dit de ska) - till nästa vår då jag planterar dem som avgränsare i mitt köksland? Eller till sendhösten?
Tacksam för råd. Jag planerar ju redan nu för nästa års vindlande gångar och köksträdgård-
Tack på förhand.
Jorden ska vara porös, exakt sammansättning är inte jätteviktigt. Det du föreslår blir nog jättebra. Placera i skugga och håll fuktigt, men akta så det inte ruttnar (för mycket vatten).
Det är lättast att hålla koll på plantorna om de sitter i krukor, om du behöver flytta dem etc, men krukorna torkar också ut snabbare. Plantera ut i rabatten när de rotat sig ordentligt (kanske blir bra till våren, så kan du ha dem lite skyddat under vintern).
pleximaster
30-06-2010, 08:06
Jag brukr bara ta 10-15 cm meter långa sticklingar dra av bladen 4-5 på de nedre delarna och trycka mer i marken (lerjord) där de ska växa sedan se till att vattna vattna vattna
sätter ett 10-tal meter per år

mvh plexi
bjoeran1
03-07-2010, 20:46
Tack till både flouee och pleximaster!
Alexander-VG-zon3
03-07-2010, 21:27
så gör jag ockås alltså trycker ner dom där dom ska vara i marken direkt, drar av hälften av bladen. håller man dom fuktiga så rotar dom sig på 1-2vcekor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.