piaida
Jag har så här lite sent på säsongen lyckats få upp fyra pallkragar som jag ska odla i :-) Vi är nyinflyttade...
Nu får jag hem 10 kubik matjord som ska användas till lite allt möjligt och som jag även tänkte blanda odlingsjord utav.
Jag har även varit i vår pyttelilla bokskog och räfsat ihop halvmultnade löv som jag tänkte använda istället för köpt torv, och det finns obegränsad tillgång till hästgödsel i olika förmultningsstadier, den som är helt förmultnad får jag dock gräva som en idiot för att få tag i... Strömedel är mest spån, även en del halm har legat i djupströbädd sedan nyår och är ihopguckad men inte speciellt sönderdelningsvänlig.

Någon som har förslag på lämplig blandning?

Jag har tänkt sätta sommar- och vintersquash i år (föruppdrivna) och kanske se om jag hinner få lite sockerärter fast är sent på det.

Tacksam för hjälp...

hälsn nybörjarn
Preussen
om du lägger det som är minst förmultnat nederst i pallkragen och sedan jord ovanpå så får du en fin pallkrage att odla squash i. då får du nytta av den värme som utvecklas vid en förmultningsprocess.
piaida
Tack Preussen, nu har jag lagt obrunnen pinkhalm nederst och toppat upp med lika delar mineraljord, kompost och lövmull, och lite aska, så får vi se hur det går... funkade finfint att blanda i svärfars cementblandare hehe. Vi får se hur det slutar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon