ingrids
Råkade just se att det säljs frö till stäppsalvia Caradonna och att fröförökning beskrivs som enkelt och praktiskt. Eftersom jag behöver något i stil med massor av Caradonna undrar jag om någon vet ifall jag får Caradonna plantor eller bara Caradonnaliknande plantor av försådd?
Bassam
Hej

I affären säljer stäppsalvia Caradonna och det är lätt att så dem.
H:Bassam
ingrids
Jo jag vet, det var den information jag redan hittat, frågan var om sorten är fröäkta eller inte vilket jag tyvärr inte kan utläsa av ditt svar.
kerstin z5-6
Caradonnaliknande" men rätt många blir rätt:)behöver du en masse skulle jag testa det.Salvia nemorosa Rosenwein" blev helt okey.Frö jelitto
ingrids
Tack! Misstänkte det efter att ha läst i synnerhet trädgårdsmarknadstråden. Fast det är nästan elakt av dig att rekommendera mig att köpa från jelitto - de är ett av de stora hoten mot min strävan att inte fylla min värld med sålådor - deras perennsortiment är fantastiskt sweatingbullets.gif
kerstin z5-6
Flåt:)
Shabbadang
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-07-2010, 17:06) *
Caradonnaliknande" men rätt många blir rätt:)behöver du en masse skulle jag testa det.Salvia nemorosa Rosenwein" blev helt okey.Frö jelitto

Annars går det väl bra att köpa några plantor och ta sticklingar, så blir alla rätt!
kerstin z5-6
nja, inte om man vill ha 35 st eller liknande antal..Dessutom ar det ju mycket roligare att kultivera dem
flouee
Hur tar man sticklingar? Bara klippa av och sätta i jord?
kerstin z5-6
Beror pa perennsort.. en del ar enkla de lite vediga, andra mer kinkiga.Jag delar eller via fro.
flouee
Ja, jo, jag menade ju specifikt stäppsalvia smile.gif Har den några specifika preferenser?
ingrids
Det jag vet om sticklingar av stäppsalvia är att man ska välja halvförvedade "grenar" som inte ska eller har blommat. Sedan tror jag det bästa är krukor med sandblandad jord men eftersom mina blomvakter missade sticklingskrukan kan jag mest rapportera att de inte tål att stå utan vatten nästan två veckor i högsommarvärme ... Snart är det dags för mig att ta frön av en nästan vissen blomställning, ska bara skola om blodtoppen först så jag har en pluggbox.
Shabbadang
CITAT (flouee @ 18-07-2010, 21:20) *
Hur tar man sticklingar? Bara klippa av och sätta i jord?

Ja, i princip. Skulle tro att det räcker med två bladpar, varav du drar bort det nedersta och sticker ned sticklingen tills översta bladparet nuddar den sandblandade jorden. (50 % sand). Vattna och täck med mjölkvit plast och ställ lite halvskuggigt. Efter några veckor till en månad bör det ha kommit lite rötter. Det här görs enklast i augusti-september då det inte är så varmt. Du kan klippa ner plantorna några veckor innan du ska ta sticklingar, så att färska grenar kommit upp, men inte hunnit börja blomma (dvs. nu). Kruka upp i större krukor då de har rotat sig och fortsätt ha dem under plast, fast soligare, när hösten närmar sig så kan man avhärda plantorna och sedan plantera ut dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon