|
Har en dröm om att skapa en perenn rabbat i blått och lila i snart 4 år nu. Lila rosor, lila blommor, lila blad..... Första året fick jag hejda mig och läsa på och leta leta och se vad som fanns. Andra året köpte jag småplantor från odla.nu för flera tusenlappar, dom smaska sniglarna upp. Påt igen. Året därpå torka de ihjäl, småplantorna. Påt igen. Året därefter frös de ihjäl. Tvivel började gro ordentligt. Kanske jag inte hade det rätta handlaget för det här med blomrabatter..... Detta året, så äntligen lever de, överlevt den grymma vintern, och den sura våren, räddats från sniglarna och frodas. Nu ska rabatten bara växa ihop... Så fint det kommer och bli:)
Köpte "lavendelblå Blue Wonder" pelargon härifrån. Hitintills har de knoppar som slagit ut varit rosa (ve och fasa!) Börjar bli aningen orolig. Tänk om allihop är rosa. Vad ska jag då med alla plantor till? Nån som vill ha? Nån annan som köpt lavendelblå pelargon och fick en som var lavendelblå?
Go sommar!
Trampendal
30-06-2010, 22:51
CITAT (Lesa @ 30-06-2010, 10:48)  Har en dröm om att skapa en perenn rabbat i blått och lila i snart 4 år nu. Lila rosor, lila blommor, lila blad..... Första året fick jag hejda mig och läsa på och leta leta och se vad som fanns. Andra året köpte jag småplantor från odla.nu för flera tusenlappar, dom smaska sniglarna upp. Påt igen. Året därpå torka de ihjäl, småplantorna. Påt igen. Året därefter frös de ihjäl. Tvivel började gro ordentligt. Kanske jag inte hade det rätta handlaget för det här med blomrabatter..... Detta året, så äntligen lever de, överlevt den grymma vintern, och den sura våren, räddats från sniglarna och frodas. Nu ska rabatten bara växa ihop... Så fint det kommer och bli:)
Köpte "lavendelblå Blue Wonder" pelargon härifrån. Hitintills har de knoppar som slagit ut varit rosa (ve och fasa!) Börjar bli aningen orolig. Tänk om allihop är rosa. Vad ska jag då med alla plantor till? Nån som vill ha? Nån annan som köpt lavendelblå pelargon och fick en som var lavendelblå?
Go sommar! Jag har också Blue Wonder, men de är just rosa. Finns flera pelargoner med "blue" i namnet, men det finns tyvärr inga blå pelargoner. Rosa-lila är det närmaste man kommer.
therese.kvist
01-07-2010, 11:25
Mina är också rosa, förra året köpte jag en ljuslila hängpelaron på konsum, men den ändrade färg sen till rosa?? Har undrat om de är som blå hortensia att de ska ha sur jord eller nåt?
Tackar. Då är jag inte ensam om detta lurendrejeri. Men är det bara jag som blir  när de visar en lavendelblå bild, fotografiet på den planta man beställer ÄR lavendelblå. Det står till och med i texten som beskriver plantan: färg: lavendelblå. Plantan kan heta vad den vill i namnet, rosen Blue Moon är inte ett dugg blå, snarare purpurlila men det spelar ju ingen roll så länge man inte påstår att det är blå till färgen. Likaså med rosen Rapsody i Blue. Inte heller blå (men lila  )
kerstin z5-6
29-07-2010, 16:58
[attachment=53020:DSC02079sm.jpg]Det finns ju väldigt många blå perenner om du vill ha sådana? För pelargonerna måste väl in? Än har jag inte sett någon blå ros, däremot allt från ljust till mkt mörkt lila
Hej Kerstin! Tänk om det kommer en blå ros nästa år?!! Då blir det fest och livat hos mig  Jag har en dröm, och jag jobbar på den...... med glädje  jag har rosor i lilanyanser, fjärilsbuskar, stockrosor, nävor, tremastarblommor, lobelia, gladioulos, sommar och höstflox, sommar och höstaster, lungört, akleia mm. Allt i blått och lila. Hade jag lagt ner lika mycket tid på det tekniska som jag gör i rabatten kanske jag kunde vara lika duktig som andra på det här forumet och ta en bild och visa. Nu är det så att jag innerst inne har ett djupt rotad motvilja mot datorer och teknik. I allmänhet men i synnerhet på fritiden!! Vill helt enkelt inte se eller lära mig nåt med USB och WEBCAM och @ och hans mormor om inte liv står på spel. Tack o lov finns fortfarande en hel del utrymme för förbättring i rabatten. Den blir liksom aldrig "färdig" Testade med honungsört som utfyllnad i år. Där pelargonerna skulle prytt sin plats. Det var ingen hit. Visst är de vackert LAVENDELBLÅ och humlor och bin älskar dem men de blev väldigt långa och rangliga och skräpiga. Nästa år ska jag prova nåt annat
Ezereht
30-07-2010, 12:23
Pandanunneört är blååååå
Gunilla T
30-07-2010, 12:47
Varför inte Phlox divaricata `Clouds of perfume´ - blåflox..doftar dessutom ljuvligt.
CITAT (Ezereht @ 30-07-2010, 13:23)  Pandanunneört är blååååå  Hitta den  Purple Leaf, babyblå. Så fin CITAT (Gunilla T @ 30-07-2010, 13:47)  Varför inte Phlox divaricata `Clouds of perfume´ - blåflox..doftar dessutom ljuvligt. Hitta den. Tjusig.Den är också babyblå. På bild. Kanske den är lavendelblå i verkligheten  CITAT Hej! Jag har misslyckats med mina beställningar från odla så jag köper inte längre från Odla, men annars har jag gröna fingrar Vet inte alls var du bor, jag bor i Göteborg och undrar helt fräckt om du har några blommor kvar i rosa, fel färg för dig men vår blommning på gården går mest i rosa toner men ibland får blommorna ben här, så jag är rädd att lägga ner för mkt pengar på gården tills vi vet vem det är som tar från våra rabatter. Bor vi nära kanske det går att rädda dina pelargoner, kasta dom inte! Hälsningar , Milda/Jenny Hej Milda Jenny! Nä ingen risk. Jag skulle inte kasta de små liven bara för att de sålts under falsk marknadsföring. Det är jättefint med rosa pelargoner, om jag hade velat ha det och haft en rosa rabatt att ha dem i. Jag är hemmahörande i Skåne. Visst kan jag skicka dig dem!
Ezereht
30-07-2010, 13:16
Lesa, inte alla vill ha sina privata namn postade på forumet, dt är ju därför man har ett alias. Kanske en tanke när du publicerar brev.
Den där phloxen var jättesöt, lite smalare blomblad än standrad-phlox. Dessutom står det bra marktäckare, och sådana kan man ju knappast få för många av.
kerstin z5-6
30-07-2010, 21:15
[attachment=53085:1998_p32726.jpg] [attachment=53084:1998_p4536.jpg] [attachment=53083:1998_p13621.jpg] [attachment=53082:1998_p4541.jpg] [attachment=53081:1998_p3098.jpg] [attachment=53079:175_p19061.jpg] [attachment=53080:175_p19068.jpg] Lite blå lila åt Lesa:)
Irene_L
31-07-2010, 10:31
Lite förslag från mig: Stäppsalvia "Blue Queen"  Praktviva:  Iris finns i många färger:  Bollviva:  Rosenstav:  Om du tittar i min "blomster-tips" blogg så kanske du hittar fler: http://blomster-tips.blogspot.com/
[quote name='Ezereht' post='1262403' date='30-07-2010, 14:16']Lesa, inte alla vill ha sina privata namn postade på forumet, dt är ju därför man har ett alias. Kanske en tanke när du publicerar brev.
Tror du Milda Jenny är ett privat namn? Trodde inte jag. Å andra sidan är det här ett forum att diskutera trädgård och växter i, inte fråga Malena eller nåt annat högst privat....
Jösses vilket blomregn! Är det inte vackert så säg?  och tack för alla era vackra bilder!!!!
Vilken fin blogg du har Irene! Tänk så många gemensamma favoriter vi har: Akleja,Verbena, flox, viva. Jag jagar den vintergröna lila vivan i år. Ska ju vara perenn men förra årets tog tyvärr vintern (den var ju lite ovanligt extrem här nere i Skåne, 7 veckors konstant liggande marksnö är vi ju inte riktigt vana vid...) Det är verkligen spännande med frösådd. Man sår en sak och något helt annat kan komma upp som man pysslar och oroar sig för tills det börjar blomma, och då inser man att man har pysslat om ett av ogräsen man har vilt i trädgården  Din blogg ger verkligen råd och bra tips till de förvirrade och rådlösa! Hälsningar från zon 2
CITAT (Lesa @ 30-06-2010, 10:48)  Har en dröm om att skapa en perenn rabbat i blått och lila i snart 4 år nu. Lila rosor, lila blommor, lila blad..... Första året fick jag hejda mig och läsa på och leta leta och se vad som fanns. Andra året köpte jag småplantor från odla.nu för flera tusenlappar, dom smaska sniglarna upp. Påt igen. Året därpå torka de ihjäl, småplantorna. Påt igen. Året därefter frös de ihjäl. Tvivel började gro ordentligt. Kanske jag inte hade det rätta handlaget för det här med blomrabatter..... Detta året, så äntligen lever de, överlevt den grymma vintern, och den sura våren, räddats från sniglarna och frodas. Nu ska rabatten bara växa ihop... Så fint det kommer och bli:)
Go sommar! Betr. Blue Wonder tycker jag du ska maila till Odla och påtala det. Jag tror det var samma problem för de som köpte året före. Odla bör ju få veta det. Odla är otroligt bra att ha göra med och blir säkert tacksamma att du påpekar det.
Irene_L
05-08-2010, 20:13
 Lesa! Vad roligt att du gillar min Blomster-tips blogg!
CITAT (Alba @ 05-08-2010, 16:06)  Betr. Blue Wonder tycker jag du ska maila till Odla och påtala det. Jag tror det var samma problem för de som köpte året före. Odla bör ju få veta det. Odla är otroligt bra att ha göra med och blir säkert tacksamma att du påpekar det. Var det samma problem förra året? Där ser man. Känns bättre nu att inte vara ensam om felköpet. Jag mailade dem faktiskt i samband med att de 2 första pelargonerna slog ut. Att de tog emot min fråga kring om alla pelargonerna jag köpt hade samma rosa färg och om jag kunde reklamera dem på ett tacksamt sätt är en välsignad omskrivning från din sida, Alba  Kanske var det en vikarie på Odla.nus kundcenter. Svaret var väl inte inte direkt otrevligt men, en kort sammanfattning av svaret jag fick var: Känn dig blåst och acceptera det...
CITAT (Irene_L @ 05-08-2010, 21:13)   Lesa! Vad roligt att du gillar min Blomster-tips blogg! Den är ju jättefin! Mycket goja finns det på nätet, och en hel del bloggar handlar ju om att tala illa om någon person eller kändis eller ett klädmärke eller nåt annat som folk tycker är viktigt nog att lägga tid och energi på att reta sig över. Att dela med sig av det positiva här i livet, som en lyckad frösådd, DET tycker jag är väl använt utrymme!!
CITAT (Lesa @ 10-08-2010, 14:32)  Den är ju jättefin! Mycket goja finns det på nätet, och en hel del bloggar handlar ju om att tala illa om någon person eller kändis eller ett klädmärke eller nåt annat som folk tycker är viktigt nog att lägga tid och energi på att reta sig över. Att dela med sig av det positiva här i livet, som en lyckad frösådd, DET tycker jag är väl använt utrymme!!  Instämmer! Att du har många och fina blommor var ju inget nytt men din blogg är väldigt trevlig.Är du självlärd när det gäller foto och de fina bilderna du gör av dem?Proffsigt
Måste bara få tipsa om en underbar blå blomma; Kaukasiskt förgätmigej! Den har en helt underbar blå nyans, och är samtidigt väldigt dekorativ och ger ett "lätt" nästan svävande intryck. Gillar också blå blommor, håller just nu på att försöka få blå bergsvallmo att överleva - men den tycks vara en favorit hos mördasniglarna  , och blå frilandshibiskus (sticklingar)....
Irene_L
23-08-2010, 10:14
CITAT (Klint @ 23-08-2010, 05:16)  Instämmer! Att du har många och fina blommor var ju inget nytt men din blogg är väldigt trevlig.Är du självlärd när det gäller foto och de fina bilderna du gör av dem?Proffsigt   Jag är en glad amatör och helt självlärd! Jag har ingen systemkamera utan bara en vanlig digitalkamera men ska nog ta och investera i en systemkamera snart!
CITAT (Irene_L @ 23-08-2010, 11:14)   Jag är en glad amatör och helt självlärd! Jag har ingen systemkamera utan bara en vanlig digitalkamera men ska nog ta och investera i en systemkamera snart! IMPONERAD
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|