Full version: Mossor och lavar...
Christoffer
Kan man äta mossor och lavar och är det vissa sorter
som kan vara giftiga? Finns det något näringsvärde
i de som eventuellt kan vara ätbara?

Någon som vet?
KURT
Jag tror inte att det finns någon giftig mossa. Det finns någon(ra) giftiga lavar, mest känd är varglaven, men den är så sällsynt att den ändå är fridlyst. Börja med att äta islandslavar, läs i böcker om överlevnad så lär man sig hur man lakar ur dem med soda för att få bort bitterämnen.
Christoffer
Vad bra!
Jag har grön mossa sedan julen, är den farlig att äta,
eller har de lagt till kemikalier i den?
Den är försluten i påse och fortfarande fuktig.
Hannele
Lavar lär du inte hitta så mycket...
Ma har ätit lite lungmossa under kristider, vitmossa har avänts till att framställa whisky.
Levermossor har använts till medicin. Jag skulle nog hellre äta alger än mossa.

P.S.
Läste du mitt svar om oxelbär, Christoffer?

Stefan Källmans bok är anpassad till Norden.
renate
Varför vill du äter mossa el.lava?det låter inte speciellt gott,och nyttigt nä jag vet inte. sad.gif wink.gif wacko.gif wacko.gif
Gossen Ruda
Nånstans långt inne i nån minnescell har jag för mig finns en uppgift att nån lav går att äta. Fast den måste kokas länge. Mossor känner jag inte till men det är inte många djur som äter mossor så jag tror inte dom är nåt att ha. Lavar är till för renar. Jag rekommenderar nog ett besök i någon lämplig matvaruaffär.
Christoffer
HANNELE> Jodå, jag läste ditt inlägg om oxelbär. Egentligen var det en fråga som en bekant hade som jag ställde åt honom, men sådant kan vara intressant att lära sig själv också.

Mossor ville jag ta reda på om de går att äta ifall det skulle bli kristider :-)
Då måste man variera nudlarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon