Tobb
Finns det någon på Odla Forumet som har förslag på hur man ska göra med brandvarnare i pannrum, någon som bara reagerar när det behövs och inte på den rök som blir när man lägger in i pannan. Jag hade en tanke att det kanske går att sätta den under plast för att hindra vanlig rök från att sätta igång den?

Gärna en brandvarnare som går att seriekoppla trådlöst smile.gif

Chamomille
Seriekoppla trådlöst rotfl.gif
Näe, har inget bra svar på din fråga.
Huggorm
Det finns brandvarnare som reagerar på värme i stället för rök. Frågan är bara om det går att få tag på några som reagerar på eld men inte på pannan i normal drift. Kanske om man skärmar av dom, jag antar att det är den infraröda strålningen snarare än temperaturen dom detekterar. Jag har jobbat en del med brandalarm, och vi satte upp sådana i tex. storkök och parkeringskällare där det kan vara rökigt utan att det brinner.
*Stintan*
Kan det inte bli väldigt varmt i ett pannrum? Det blev iallfall vårt då vi eldade med ved.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 30-06-2010, 19:19) *
Kan det inte bli väldigt varmt i ett pannrum? Det blev iallfall vårt då vi eldade med ved.

Jo, men lufttemperaturen blir nog inte högre än 40, max 50 grader. Frågan är hur varm själva pannan blir utanpå, eller skorstensröret.
Chamomille
Pratade just med en brandman. Det är ingen bra ide att ha en brandvarnare i pannrummet utan sätt den i ett rum intill.
malcolm
CITAT (Chamomille @ 01-07-2010, 10:30) *
Pratade just med en brandman. Det är ingen bra ide att ha en brandvarnare i pannrummet utan sätt den i ett rum intill.

Jag tror inte heller det är någon bra idé att sätta upp en brandvarnare av standardtyp i ett pannrum, däremot vet jag att det finns en utrustning med ett snöre som lätt brinner av och kan starta tex. ett sprinklersystem i händelse av brand fast då är iof. sig eldsvådan redan i full gång. Annars lär det vara tvättmaskinen som är den vanligaste brandorsaken i villor och egnahem så en brandvarnare i tvättstugan är att rekommendera. Jag hade själv en tvättmaskin för ett antal år sedan som det började ryka om pga. en trasig motorkondensator och förutom kondingen fick jag byta samtliga sladdar och kablar i maskinen. Tur i oturen var att jag fick tag i en passande kondensator på mitt förra jobb (elverkstad) och kunde göra jobbet själv så reparationen kostade mig ingenting mer än lite tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon