Full version: kardon?
mary
Är det nån som odlat kardon?
Jag har frö men vet inte om den är tillräckligt odlingsvärd för min begränsade yta. drömmer om så mkt annat som måste få plats. rolleyes.gif
trientalis
Prövade att äta kardon för några år sen. Blekte dem en månad, kokade och åt med smör och citron till. Dvs, jag försökte äta, den var nåt vansinnigt beskt och jag har inte provat igen. Men jag kanske inte blekte dem tillräckligt. Men försök gärna och tala om hur det gick. De tar en del utrymme men har ett mycket dekorativt bladverk.
Hälsningar Lena ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Har Du begränsad plats - välj någe annat. Denna här är en platsslukare!

Hälsar ingrid
Helen i Piteå Zon 5
Går den att ha planterad i kruka?
Ingrid på Västkusten
En megabalja? De blir minst en meter höga mestadels mera. Och vida.....

I mitt tycke är kronärtsskockan ( släktingen) mkt mera odlignsvärd.

Fast är man sugen ett år så måste man nog testa :-D jag vet hur det är ;-) som jag och äggplanta till sommarn!

Hälsar Ingrid
tarsia
Odla kardonen i stor kruka, bara för det fina bladverket, och de vackra tistelblommorna!! I somras blev de nästan 2 m höga (på öland) och blommade superfint!
Helen i Piteå Zon 5
Ja, tanken var att odla den enbert för bladverken och blommans skull. Någon medlem på forumet hade lagt in en bild och jag tyckte den såg "häftig" ut. Är det något speciellt man bör tänka på vid frösådd? och när är det lämpligt att så, då den ska ut efter första veckan i juni? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon