Ida-Maria
Min lilla rosbuske har fått vita fläckar på en del blad.
Och några blad är det även nån som har tuggat på.
Vad kan det vara?
Har sökt här på forumet och hittat flera svar som; brännskador pga vatten.
Men jag har inte vattnat den här busken på bladen och det har inte regnat heller.

[attachment=51617:bild_071.jpg]
[attachment=51618:bild_074.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Gamla skador från slemmiga rosenbladstekeln tycker jag det ser ut som de äter upp delar av bladet (det gröna) men inte överhuden på bladet och då får man ofärgade fläckar.

Svårt att bekämpa dem man måste nog sätta in bekämpning när larverna är på bladen eller när stekeln flyger runt och lägger sina ägg.
Ida-Maria
Men hålen på bladen har börjat komma efter fläckarna, är det inte samma djur som gör fläckarna och hålen?
Och jag tror fläckarna blir fler och fler, men jag är inte säker.
Vad ska man använda för bekämpningsmedel?
Bassam
Hej

Du kan spreja dem på vatten som blandad med såpa och T Sprit.
H:Bassam
Ida-Maria
CITAT (Bassam @ 01-07-2010, 02:07) *
Hej

Du kan spreja dem på vatten som blandad med såpa och T Sprit.

Dödar man inte busken då?
Bassam
Hej

Nej om du blanda (1l vatten + matsked såpa + 1 matsked t sprit )
Ida-Maria
Idag när jag gick ut såg jag att det var ännu fler hål på massor av blad.
Kom på att jag hade ju en spray Pyrex, så jag provade spraya på lite.
En stund senare gick jag dit igen och då låg massor av små gröna larver på backen under busken.
Så det är nog dom skurkarna som äter upp mina blad angry.gif
Försökte ta en bild på dom, men det blev bara suddigt.

Nån som kan tänkas veta vad det är för larver?
Dom är ljusgröna och kanske 5 mm långa.
kerstin z5-6
Som åsa sa - slemmiga rosenbladstekelns larver
Cilla
Med en så liten buske som detta går det att begränsa slemmiga rosenbladsstekeln för hand. Det torde vara mer jobb att bespruta eftersom larven kan sitta både på undersidan och översidan av bladen.

Stekeln ser ut som en liten smal, svart fluga, och den är verksam i maj just när bladen slår ut. Efter den kommer larverna som ser ut som silverfiskar i olika storlekar fast gröna och långsamma. Sitter i princip still, man klämmer på bladet.

Jag har försökt störa stekelns äggläggning med vattenspridare som fått stå på några dagar, men äggläggningen är nog lite för lång för att störas med vatten. Bättre är att vara snabb när de från början mycket små larverna uppstår på bladen. De kläms ihjäl bara av att man drar fingrarna över bladen.

Jag har haft den i ett antal år i mycket stora rosbuskage och det är nog den besvärligaste angripare jag haft i trädgården eftersom de fick stor spridning. Ambitionen har varit att spruta oljeemulsion (skakad och utspädd majsolja) när steklarna lagt sina ägg, men buskagen är stora och på våren har det funnits annat roligare att göra. Några gånger har jag övervägt att använda bekämpningsmedel som Fredriksdal rekommenderat, men avstått. (Jag använder annars bara kemikalier i trädgården som går att förstå sig på.)

Och de naturliga fienderna kommer naturligtvis. I år kom de till mig, vilka de nu kan vara! För nu är trädgården närapå fri från stekelangrepp.

Mitt råd alltså: Kläm blad eller vänta några år på naturlig fiende!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon