aram22
hej jag undrar om man kan ta fröna från en köpt tomat för att så eller är det en dum fråga :S men skulle bara villa veta det skulle vara trevligt att veta mvh aram
DykUnderYtan
Det kan man göra men det är inte säkert att man får likadana tomater. Nu är det dock alldeles för sent på året att så tomater.
Preussen
CITAT (aram22 @ 30-06-2010, 17:06) *
hej jag undrar om man kan ta fröna från en köpt tomat för att så eller är det en dum fråga :S men skulle bara villa veta det skulle vara trevligt att veta mvh aram

inga frågor är dumma. du kan odla frön från köpetomat men du kan aldrig vara säker vad det är för tomat du skördar. många tomater du köper i butik är hybrider, enkelt uttryckt korsningar. dessa ger inte samma avkomma som tomaten fröna kommer ifrån, de kan bli liknande men behöver bli det. det kan vara roligt att experimentera men köp fröer istället, det finns ett mer varierat utbud i vanliga affärer idag. annars kan du alltid köpa på nätet.

aram, använd gärna sökfunktionen här på odla. där finns det mycket att hämta.
aram22
CITAT (Preussen @ 30-06-2010, 17:53) *
inga frågor är dumma. du kan odla frön från köpetomat men du kan aldrig vara säker vad det är för tomat du skördar. många tomater du köper i butik är hybrider, enkelt uttryckt korsningar. dessa ger inte samma avkomma som tomaten fröna kommer ifrån, de kan bli liknande men behöver bli det. det kan vara roligt att experimentera men köp fröer istället, det finns ett mer varierat utbud i vanliga affärer idag. annars kan du alltid köpa på nätet.

ok tack tummenupp.gif
aram22
CITAT (Preussen @ 30-06-2010, 17:53) *

men varför säger dom på affärerna att det är tomat
Preussen
CITAT (aram22 @ 01-07-2010, 07:27) *

det är korsnnigar av olika tomater så det är tomater. sår du ett frö från en hybridtomat så skördar du tomat men du vet inte hur denna tomat kommer att se ut, smaka, storlek eller hur stor skörd den ger.
aram22
CITAT (Preussen @ 01-07-2010, 07:31) *
det är korsnnigar av olika tomater så det är tomater. sår du ett frö från en hybridtomat så skördar du tomat men du vet inte hur denna tomat kommer att se ut, smaka, storlek eller hur stor skörd den ger.

aha men du kan man odla körsberstomat

CITAT (aram22 @ 01-07-2010, 07:33) *

som är köpt i affär
Platinum
CITAT (aram22 @ 01-07-2010, 07:27) *

Därför att tomater du köper i affären är tomater. Det finns inte en sorts tomat utan flera, titta på tomatsidan så kan du se att det finns massvis av olika sorter som under årens lopp utvecklats genom att olika sorter korsats med varandra.

Preussen
CITAT (aram22 @ 01-07-2010, 07:36) *
som är köpt i affär

svar ja. som jag tidigare skrivit, köp fröer för ett säkrare resultat.
Platinum
CITAT (aram22 @ 01-07-2010, 07:36) *
som är köpt i affär

Du kan sätta fröer från en körsbärstomat du köpt i affären, men det är inte säkert att plantan som växer upp ger lika frukter. Tomater kan korspollinera sig och man vet inte hur tomatodlaren som sålt tomaten till affären haft sina plantor, olika sorter i samma växthus betyder stor risk för korsningar.
aram22
CITAT (Platinum @ 01-07-2010, 07:59) *
Du kan sätta fröer från en körsbärstomat du köpt i affären, men det är inte säkert att plantan som växer upp ger lika frukter. Tomater kan korspollinera sig och man vet inte hur tomatodlaren som sålt tomaten till affären haft sina plantor, olika sorter i samma växthus betyder stor risk för korsningar.

jaja då vet jag fast vem bryr sig om det är hybrider det är endå tomat heller hur ska testa nästa år
foxylejdy
Mitt råd...
Köp en fröpåse med tomat, titta efter en tidig sort som har ett buskliknande växtsätt (busktomat).
Fröpåsar kostar inte många kronor och busktomater är så mycket enklare att hålla på med särskilt om man inte har så mycket utrymme. Vanliga tomater blir oftast som en lång lian och måste tjuvas, det är lite pyssel med dem, dessutom är det bra med tidiga sorter för man vill ju hinna få någon skörd.
Jag sår mina tomater i början av mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon