Gardengirl
Hej! Jag undrar om det är någon som har något tips på när man ska klippa sin häck (måbär). Klippte den en del i maj. Undrar om man kan klippa den när som helst eller om det finns tider som är bättre. Den har växt ganska mycket sen sist jag klippte. Häcken är planterad förra året, så vi är måna om att få en tät och fin häck. Tacksam för svar.
//Camilla
Bassam
Hej

Det är bra om du beskära den under JAS period.

H:Bassam
Cilla
Måbär är tålig och kan beskäras nästan när som helst på året och den kan också bli tät och fin som obeskuren friväxande häck. Men jag utgår från att du vill ha en formklippt häck så småningom.

I uppbyggnadsskedet när man vill att de ska skjuta fart är det bra att göra en vårvinterbeskärning (när värsta köldknäpparna på -10 upphört på nätterna och innan knopparna visat grön spets). Förutsatt att plantorna växer bra finns ingen anledning att skära in dem radikalt varje vår, men att skära i den form man sedan vill ha fast i mindre format. När häcken sedan börjat anta den storlek man vill ha kan man skära in den på vårvintern till en storlek som är något mindre än den man vill ha, och sedan putsa på sensommaren, dvs JAS-perioden (juli, augusti, september).

Men så länge plantorna är mindre än man tänkt sig den slutliga storleken så skulle jag ändå säga att bevattning är det viktigaste för att få upp häcken i storlek och täthet som man vill ha.

Måbär tillhör de häckväxter som man kan glömma under några år och komma tillbaka och skära in ganska hårt när de är etablerade (brukar ta ca tre år). Men jag har en gång lyckats ta död på en väl etablerad måbärsbuske. Skar ned den nästan till marken tre år i rad. Det klarade den inte. (Som tur var min egen.)
Shabbadang
CITAT (Gardengirl @ 30-06-2010, 18:44) *
Hej! Jag undrar om det är någon som har något tips på när man ska klippa sin häck (måbär). Klippte den en del i maj. Undrar om man kan klippa den när som helst eller om det finns tider som är bättre. Den har växt ganska mycket sen sist jag klippte. Häcken är planterad förra året, så vi är måna om att få en tät och fin häck. Tacksam för svar.
//Camilla

Man brukar låta häckar få skjuta färdigt skotten och sedan putsa in de mjuka skotten strax efter midsommar. Sedan kan man putsa ytterligare en gång i slutet av juli/början av augusti om man tycker den blir för lurvig. Men nu ska ni ju bygga upp häcken så att den blir stor och då tycker jag att det räcker med en vårbeskärning innan den bryter. Klipp då tillbaka fjolårets tillväxt med ca hälften eller en tredjedel för att stadga häcken. Sedan kan du också tänka på att forma toppen lite spetsigt för att få den bredare nertill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon