|
svennis
30-06-2010, 19:05
Har nu slungat rapshonung så jag klarar mig i vinter. Kör med Nisses drottning, fulla ramar..snälla bi ..ingen som svärmar ännu 8000 bi blir det i en sådan ram.. fulla ramar.JPG
Myosotis
01-07-2010, 10:19
Kul att det går så bra. Ingen mer mystisk bidöd som du råkade ut för häromåret?
svennis
01-07-2010, 12:02
Kul att någon öppnade här. Tack.. Det har gått hårt åt bina i vinter, men det finns bi kvar. Bimöte ikväll. Men kommer myckt ut när man är med i en sådan förening. rök.JPG
Myosotis
02-07-2010, 07:52
Jag läser gärna om dina bin även om jag inte har något att komma med själv. Det blir nog inga bin för mig på ett tag i alla fall, jag känner att jag inte orkar med det just nu. Och sen är det ju så fånigt att jag inte gillar honung speciellt mycket, äter det kanske en gång om året.
skogstroll
02-07-2010, 09:17
jag är inte heller så tossig i honung som den är, men i mat tycker jag det kan bli riktigt gott
svennis
02-07-2010, 14:34
Jag har honung i te Ni kan hitta närmaste förening.. http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/2/1/Här är min förening... http://web.telia.com/~u76904017/Jag sade till bigubbarna att de skulle gå in på denna sidan.. Var är ni? /Sekreteraren
skånepåg
02-07-2010, 15:21
Honung i te är så gott Min farfar hade en bi-odling på gården innan papsen tog över den, så gott med honung allra mest på frallor
svennis
02-07-2010, 17:28
Jag bara grovsilar så allt det nyttiga blir kvar o sen skummar jag det till mig själv. Kul att vara biodlare nu skall vi på bussresa till Österlen o besöka Tomelilla föreningen o Kristinehovs slott o sen Alunbruket. Behövs fler biodlare i Skåne.. Bi Erik.JPG Bi x.JPG
kerstin z5-6
03-07-2010, 00:27
modigt,, gillar honung men bina .. de är lite kusliga tycker jag nog...
Thord 57
03-07-2010, 18:03
Ja nu gick det till slut att logga in trots många om och men. Trevliga bilder! Tycker jag känner igen några av nunorna.Har egna på gång, bin alltså, Erik hade gjort en avläggare som Boris skall inspektera innan jag tar över den. Blir nog på söndag, så vem vet! Nästa torsdag har man kanske blivit husse till en väldig massa husdjur. Vi syns på mötet i klubbstugan. Det blir visst målning på torsdag. Ha de Thord
svennis
03-07-2010, 19:43
Thord i solglasögon... Nu har jag varit o hämtat en svärm i Äspenäs.. gäller att vara nykter på lördagar..
svennis
04-07-2010, 17:27
Det är fler bi kvar i Äspenäs men de flyger väl hem igen. Nu har jag slungat utan att sila..det blir så gott o nyttigt skumm/svennis
Thord 57
06-07-2010, 19:16
Det blev två samhälle istället för ett, så nu är här ett jäkla surr. Det ena samhället är ganska stort. så nog kan det bli några burkar honung till mig med i höst.
svennis
30-07-2010, 18:08
Nu har vi varit på fest på landet.. tårta med jordgubbar. bilder fest.JPG bigubbar.JPG bihus011.JPG livet är mer än bi
svennis
03-08-2010, 10:45
Skånes Biodlardistrikt genomför Skånska Honungsmästerskapet på Sofiero 2010-08-27--29
svennis
06-08-2010, 17:00
Nu tycker jag det är bättre med pressad honung, jag har en burk som jag tar av.. Kom in på Dansk TV o får läsa vad de skriver... http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Joergen...90702134412.htm
Solstorm
06-08-2010, 20:23
Jag är ju nybörjare på bin och har ännu inte skaffat någon slunga. Jag har låtit honungen självrinna i år, nästa år blir det nog slunga. Menar du att det är skillnad på smaken jämfört om man slungar den? Det har jag aldrig hört förut, det var nytt för mig.
svennis
07-08-2010, 15:37
[quote name='Solstorm' date='06-08-2010, 21:23' post='1266787'] Jag är ju nybörjare på bin och har ännu inte skaffat någon slunga. Jag har låtit honungen självrinna i år, nästa år blir det nog slunga. Menar du att det är skillnad på smaken jämfört om man slungar den? Det har jag aldrig hört förut, det var nytt för mig. När den var ny var den jättegod o den har fortfarande inte stelnat mer än en månad. Hej! Lite exklusivare honung. Prova och njut. Jag silar bara med hushållssilen o sedan skummar jag. Lärde det av en äldre biodlare som alltid bara grovsilade den honungen han själv skulle ha. Skummet är jättegott och nyttigt. pressad honung.JPG
Red Top
07-08-2010, 16:38
Hej Sven!
Jag är inte biodlare, men storkonsument (c:a 500g i veckan) av svensk närodlad (i Uppland) honung.
Ibland ser jag i affärerna honung, som kallas ekologisk respektive kravodlad. Hur kan säljaren garantera var bina har varit och samlat pollen? Eller snarare; hur ska biodlaren hantera bina och honungen, för att den ska få kallas kravodlad eller ekologisk?
Jag har frågat några biodlare jag träffat, men de har inte vetat svaret. Vet du?
Vore väldigt bra att få veta. Har funderat i flera år.
svennis
07-08-2010, 17:32
Vi kan kanske hjälpas åt att svara här. Honung är nyttigt. Små barn skall unvika honung. Finns bi i ett område där inga bekämpningsmedel används så går det nog. Bina unviker nog det som är besprutat. Kravodlare får inte använda preparat mot varroa, ett kvalster. Kravodling och bi hör ihop... Red Top har du fått nuslungad honung, upplevelse...
svennis
07-08-2010, 17:40
Fest på senaste biträffen.. tårta.JPG Honungsrosen.JPG
Solstorm
08-08-2010, 11:00
CITAT (Red Top @ 07-08-2010, 17:38)  Hur kan säljaren garantera var bina har varit och samlat pollen? Eller snarare; hur ska biodlaren hantera bina och honungen, för att den ska få kallas kravodlad eller ekologisk? Här får du lite ungefärliga svar. Av marken inom (kanske) 2 km radie från bigården så måste största delen vara obesprutat. Det finns en siffra på det som jag inte kommer ihåg. För att få kallas kravhonung så ska bina matas med kravodlat socker inför vintern. Det sockret importeras från Brasilien och Vietnamn. Då kan man väl knappast säga att kravodlat socker är ekologiskt. Enl krav så får drottningarna inte vingklippas. Vanligt är ju att ena vingen klipps en bit på drottningen så att om bina svärmar så flyger de inte så långt bort. Alla måste bekämpa varroakvalstret. Krav tillåter syror på bina men inte apistan som är det mest effektiva mot varroan och som jag tror är snällare mot bina. (Har inte prövat själv än men någon gång i framtiden kanske) Många biodlare håller egentligen sina bin enl kravs krav förutom att de inte köper socker från andra världsdelar inför vintern.
Myosotis
08-08-2010, 11:05
Intressant! Jag har också undrat. Såg en gång att de hade ekologisk honung från Argentina i affären, jag köpte svensk istället, det måste ju vara mer ekologiskt!
Red Top
08-08-2010, 14:15
CITAT (svennis @ 07-08-2010, 18:32)  Vi kan kanske hjälpas åt att svara här. Honung är nyttigt. Små barn skall unvika honung. Finns bi i ett område där inga bekämpningsmedel används så går det nog. Bina unviker nog det som är besprutat. Kravodlare får inte använda preparat mot varroa, ett kvalster. Kravodling och bi hör ihop... Red Top har du fått nuslungad honung, upplevelse... Tack för svar. Att man för säkerhets skull inte ska ge honung till barn under ett år, visste jag. Honungen kan tydligen innehålla sporer av bakterien Clostridium botulinum, som kan leda till förgiftning/botulism hos spädbarn. Det är väl ganska ovanligt i Sverige, men man ska ändå vara försiktig. Jag har aldrig ätit alldeles nyslungad honung. Den har nog varit ngr dagar gammal. Får försöka passa på ngn gång. CITAT (Solstorm @ 08-08-2010, 12:00)  Här får du lite ungefärliga svar. Av marken inom (kanske) 2 km radie från bigården så måste största delen vara obesprutat. Det finns en siffra på det som jag inte kommer ihåg. För att få kallas kravhonung så ska bina matas med kravodlat socker inför vintern. Det sockret importeras från Brasilien och Vietnamn. Då kan man väl knappast säga att kravodlat socker är ekologiskt. Enl krav så får drottningarna inte vingklippas. Vanligt är ju att ena vingen klipps en bit på drottningen så att om bina svärmar så flyger de inte så långt bort. Alla måste bekämpa varroakvalstret. Krav tillåter syror på bina men inte apistan som är det mest effektiva mot varroan och som jag tror är snällare mot bina. (Har inte prövat själv än men någon gång i framtiden kanske) Många biodlare håller egentligen sina bin enl kravs krav förutom att de inte köper socker från andra världsdelar inför vintern. Tack Solstorm Nu fick jag svar även på en följdfråga, som jag kom på. Nämligen hur stort "revir" bin har. Honungen från de bin du nämner sist, de som inte får "kravodlat" socker, utan vanligt, kan den säljas som ekologisk?
Solstorm
08-08-2010, 22:27
CITAT (Red Top @ 08-08-2010, 15:15)  Honungen från de bin du nämner sist, de som inte får "kravodlat" socker, utan vanligt, kan den säljas som ekologisk? Jag vet faktiskt inte. Krav har ju mycket tydliga regler, men att kalla något för ekologiskt är väl lite friare tror jag. Hm, nu gissar jag, hoppas någon annan kan svara bättre.
Red Top
09-08-2010, 09:35
Tack igen Solstorm.
Jag får väl vänta och se om det är någon som vet.
svennis
09-08-2010, 09:39
Nu lärde jag mig mycket, tack Intressant med socker.. Bina kan övervintra på sin egen honung men det är visst inte så enkelt.. /svennis
Gossen Ruda
09-08-2010, 10:34
Jag hade funderingar en gång på att skaffa bin och kontaktade även närmsta biodlarförening men det blev inget. Insåg efter lite fundering att har jag inte tid för allt jag vill syssla med nu skulle nog inte biodling förbättra det läget.  Fast jag tycker det är bra att så många som möjligt har bin men inte bara för honungen och pollineringen, bivargarna behöver också ha lite byten. Det där med ekologisk och krav och hela baletten... De nya modeorden. "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt..." Jag såg en gång att Coop hade ekologisk blåbärssylt, plockad från obesprutade skogar. Fan tro´t.
svennis
11-08-2010, 17:47
Nu fick jag svar även på en följdfråga, som jag kom på. Nämligen hur stort "revir" bin har. Solstorm! Liten halvmil är säkert reviret. När man flyttar kupa med bi i är avståndet för lite med en halvmil. Bina flyger ut och när de skall hem flyger de dit kupan stod före flytt. Lustiga djur..
svennis
19-08-2010, 15:57
Nu är det tid att byta drottning.. Röda har de gjort sitt..
svennis
20-08-2010, 09:08
Thord 57
22-08-2010, 21:37
Ja risken är väl om tjuvarna ser detta, då får vi kanske kriminella biodlare. På tal om bin in och kolla på http://www.bisidan.se/ om du inte redan gjort det.. Thord
svennis
08-09-2010, 12:58
Hur har ni det med bina nu..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|