mrgreenthumb
Någon kunnig som kan svara på varför bladen har brunaktiga prickar/områden?
Kan det vara ett virus?

Tack på förhand!
Bassam
Hej

Det är svårt att man bestämma från bild men jag tycker inte att den ser ut som virus skada for att virus skada ser ut som Mozaik,men jag tycker att den växt saknar näring som ( Fe - K- Mn ) så du kan ge flytande näring som innehåller många små näring.

H:Bassam
mrgreenthumb
Jag har gett den näring varannan vecka i 1 månad, kan tillägga att jag även för en månad-sen klippte ner båda stänglarna då dom hade vissnat/torkat.
Kan det har påverkat något?

ingrids
Mina orkidéer får liknande bladförändringar ibland och såvitt jag märkt påverkar det inte plantan negativt, tyvärr har jag ingen aning om vad det är.
Bassam
Hej

Själv haft jag samma problem före 2 veckor men när jag gav dem flyttande näring blir dem friska.

Obs
Det här problemet kommer om de står i kyla också.
mrgreenthumb
Orkidén ser frisk ut för övrig smile.gif t, tiden för utvisa vad som händer.

Tack för alla svar!
skogstroll
kan vara nån brännskada av solen eller för mycket gödning kanske? klimatförändringar?
Bassam
Hej

Jag tycker att den ser ut som SVAMP sjukdom som ser ut som rost, du kan googla på den här namn ( puccinia striiformis ----phragmidium mucronatum )
: H:Bassam
Bassam
Hej
Jag läste idag att blad blir svarta eller bruna sen faller, om växter fick gödsling som har mycket Fosfor P.

obs

Du kan lukta om växter attackerade från Svamp de luktar illa också du ska lukta på rötter för att sällan Virus attackera växter på grund att Virus mycket svag och det är svårt att går inom växter om Virus går inom växter blad form ska ändra och växter form.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon