Full version: Jord till Mangostan
jax_74
Har fått upp två mangostanträd från kärnor, är nu nästan 1,5 år gamla och 4 bladpar utvecklade. Växer ju extremt långsamt och jag tror inte de mår helt bra heller, men vill försöka rädda dem. Mitt problem är vilken jord de ska ha. Tydligen är de känsliga för för mycket näring, men ändå ska de ha en mullrik, hummusrik, väldränerad, sur jord, ev sandig lerjord, grov i strukturen. Kalkskyende men gärna järnhaltig, och kan täckas med kompost. Jag har svårt att få ihop det, vad ska jag använda för jord? Kan medelhavsjord fungera, ev med lite torv i? Jag har också tillgång till u-jord från Hasselfors. Man kan inte plantera om så ofta pga pålroten, så någon näring måste väl tillsättas på sikt? Någon som har några förslag?
Alexander-VG-zon3
konstigt att dom är känsliga för näring, för det måste dom ju ha för att utvecklas och fungera som växter. men å andra sidan är jag ingen expert på mangostan. lite måste alla växter ha (eller de flesta).

medelhavsjord innehåller oftast kalk. mangostan är ju en tropisk växt så jag skulle tro att den vill ha en jord med lågt ph. då (om det var mina plantor) hade jag köpt rhododendronjord och orkidékompost och sedan blandat dessa två. då får du en jord som har lågt ph, lucker och lagom med näring.

ibland kan man hitta krukväxtjord med lågt ph (är till för flamingoblomma och gardenia) den kan du också testa.

sedan vet jag inte om du vill använda mina råd, prova först med en planta. jag har som sagt inte odlat dom innan. får du råd från någon som har odlat dom och hittat en jord som funkar så lyssna mer på den.

var har du hittat frön ? har själv varit på jakt efter frön (helst färska) att så.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 30-06-2010, 23:23) *
var har du hittat frön ? har själv varit på jakt efter frön (helst färska) att så.

Jag sådde 6-8 frön ifjolsommar. Inget grodde men jag minns inte hur många veckor jag väntade innan jag ledsnade och slängde allt.
Jag köpte några frukter på ICA-kvantumbutiken som jag tog fröerna ur. Jag gissar att dom plockats innan dom var riktigt mogna så därför grodde dom inte.

Bra gjort av dig Jax att odla upp dina plantor och att dom lever efter så pass lång tid. Det är en utmaning men det är ju så himla spännande att testa och se vad det ska bli... laugh.gif
Hur sådde du dina frön? Minns du det?
Alexander-VG-zon3
Markus_H har också hittat frön av mangostan, men fick inte heller upp plantor. jag har inte hittat alls vet knappt hur fröna eller frukten ser ut (förutom det jag sett på nätet).

jag håller med jag tro också dom tas omogna för att inte förstöras under transporten. och då kan ju kärnorna var outvecklade. men jag hoppas att jag har tur någon gång och hittar frukt och såklart med grobara frön. skulle vara kul att ha.
jax_74
Jag tog med en frukt hem från Thailand, det godaste jag ätit. Det fanns två kärnor som jag tror jag satte i såjord, djup kruka och i miniväxthus med lyse. Båda kom upp, och ganska fort. Den ena hade dubbla skott, men sedan separerade jag dem och den mindre dog nyligen, vet inte varför, den fick några små torra, nya blad. Kanske ljusbrist nu under våren då krukorna var för stora för miniväxthuset med lyse. Nu har jag börjat sätta ut dem i skuggan dessa varma dagar.
Alexander-VG-zon3
roligt att dom grodde och att du fått dom till att trivas och klara sig. inga bilder ? skulle vara kul att se.

är bladen fina så tror jag nog att dom mår bra, även om dom växer långsamt (kan ju vara klimat fråga med att dom växer långsamt att ljuset är lite på vintern och torr luft inne).

ska det bli så varmt till helgen så borde dom trivas ute.
jax_74
Här är en bild på dem, lite bleka i bladen trots extraljus hela vintern. Bladen blev lite solskadade förra året, men sedan dess har det kommit ny. Ytterligare bladpar på väg nu, de små rödaktiga i topparna. Plantorna är ca 12 cm höga. Tack för jordtipset, Flaxss, det låter väldigt vettigt, bättre med rhodojord än torv förstås så får jag ju näring också. Passar alltså till många exotiska växter, feijoa och guava också?

[attachment=51690:mangostan.jpg]
Alexander-VG-zon3
bladen visar näringsbrist och järnbrist. fast jag tycker ändå du har lyckas bra med dom.

och då är dom bleka även om dom får extra ljus. men extra ljus ska du såklart fortsätta med, det är en viktig del för många tropiska växter på vintern.

Feijoa funkar bra i vanlig krukväxt eller planteringsjord. den är inte så känslig.

Guava har jag haft i vanlig jord, men i en jord med lågt ph tycker jag den växer bättre och får grönare och vackrare blad. så för den passar en jord med lågt ph.
jax_74
Nu är ju jordbyte på gång, så då blir det väl lite mer näring. Gällande järnet, jag har Substral citrusnäring och den verkar inte innehålla kalk, kan det bli bra? Jag vill ju dock inte övergöda om de nu ska vara så känsliga för det.
Alexander-VG-zon3
vänta lite med att ge näring så du ser hur dom tar sig (på de nya bladen). nästa år kan du kanske prova med att ge näring 1-2gånger per månad under tillväxten. eller det är så som jag hade gjort/provat om det var mina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon