kajmar
Hej!

Är ute efter en trevlig marktäckare som brer ut sig snabbt och mycket. Den ska vara relativt låg, trivas i halvskugga och vara härdig i zon 5.

Är det någon som har några förslag?

mvh Marina
Kajsa
Backtimjan, 5cm hög- lilarosa vit, röd
Backnejlika, 10-15 cm- olika färger
Revsuga , 15 cm vackra röda blad
Kattfot, 10 cm - vit eller rosa
Murreva, 10 cm lila blommar länge
Olika Nävor
Gul fetknopp, vill ha mager jord
Smaragdfetblad och Kaukasiskt fetblad
Mossflox, ca 15 cm i flera olika färger
Vintergröna, lila blommor på långa revor
Åsa, mälardalen zon 2
Hasselört brukar trivas i halvskugga till skugga (fast jag har den ganska soligt). Är dock osäker på hur härdig den är. Kanske inte supersnabb på att sprida sig men det blir fina mattor och det brukar bli mycket lite ogräs som tittar upp i mattan.

Waldsteinia(gullgröna) är en annan skuggälskande fin marktäckare och efter vad jag sett i Enköping parker verkar det även där bli mycket lite ogräs. Denna ska vara en lite snabbare marktäckare.
zaaritha
Olika plister är snabba! Vintergröna. Skuggröna. Hasselört.
M-B
kajmar
Tack så mycket för alla förslag... Nu är det bara att bestämma sig för någon utav dem.

mvh Marina
Ewa L
Jag har "pippi" på marktäckare, men jag vet ju inte vilken färg du vill ha.

Mina favvisar:
Hasselört
Vintergröna — både blå och vit
Myskmadra — doftar så gott
Rosenplister — både rosa och vit
Penningblad — där den verkligen kan få bre ut sig
Gulplister — den brokiga
Ormöga — blommar mkt tidigt
Spansknäva (o andra nävor oxå)
Murgröna — den kanske inte klarar zon 5 (eller det kanske den gör på marken)
Klätterhortensia
Pipranka

Du ser! Det finns och blir över.
kajmar
Hej!

Tack för ytterligare förslag smile.gif
Nu har jag mycket att välja på.

Myskmadra fick jag faktiskt frö från i förra veckan, men det verkar vara ett helt företag att föröka den från frö nu på våren (höstsådd är nog det bästa). Men jag ska göra ett försök...

mvh Marina
Louise i Göteborg
Ogräsvarning!!!!!!!!!!

Många marktäckare är näst intill omöjliga att bli av med om man skulle ångra sig.

Speciellt peningblad, revsuga och plister sliter jag med.
Ewa L
Håller med Louise. Man måste tänka efter före!!

Jag har med flit planterat rena "ogräsen" på sina ställen, men varit betydligt mer restriktiv på andra ställen. Det finns så gott om marktäckare att det verklligen finns den rätta för varje ställe.

Penningblad och Vintergröna är också jättefina att ha i ytterkanterna på de stora blomkrukorna med 1-åringar. Hänger ner mycket dekorativt.
Ingo
Jag stämmer gärna in och slår ett slag för vintergröna och Waldstenia, de är snabbväxande och täta med var på sitt sätt fint bladverk. Att de är gröna året om tycker jag också är en trevlig egenskap för en marktäckare.

Lite undrar jag över vintergrönan - hos mig går den väldigt bra i en mycket mörk och rätt fuktig rabatt men den kan se rätt klen ut i lite ljusare och torrare lägen, så det beror kanske lite på hur det är hos dig...

Om man inte tycker det är så noga hur den ser ut på vinter så är liten flocknäva, geranium cantabrigense, också tacksam. Mycket tolerant om läge och jordmån, breder ut sig bra, riklig blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon