larsselin
01-07-2010, 06:24
Vad har hänt med min avenbokshäck? På flera (hälften?) av mina avenboksplantor är många av bladen alldeles hopkrullade. De är också hårda och torra, men gröna. Ser inga som helst djur eller ägg i de krulliga bladen. På vissa grenar finns det både friska och konstiga blad. Detta återkommer varje år och har blivit värre i år.
Annie-72
01-07-2010, 07:52
Gör en sökning här på avenbok.. Jag har samma besvär/problem med min.. Gallmyggor/gallkvalster är det som ligger närmast att tro att det är. Till nästa år (i år är det för sent) skall häcken under knoppbildning/Sprickning sprutas med kumulus för att motverka detta. Pratade med ngn på Ulriksdals slottsträdgård som menade på att detta beror på att vi ej köpt E-plantor... Vi köpte via Plantagen (el föregångaren Plantan i Karlstad) och jag kan inte komma ihåg huruvida det var E-plantor eller ej.. men tråkigt är det för häcken blir alldeles tunn och nästan hålig på de plantor som är sämst...
Annie
Gossen Ruda
01-07-2010, 12:06
Jag har samma problem. Någonstans någongång, vet inte var, har jag läst om en svampsjukdom som angriper avenbok. Bladen och skotten blir förkrympta och kommer liksom i häxkvastar. Sjukdomen sprider sig sakta i busken och kan på sikt döda den. Botemedlet är att klippa bort alla angripna grenar så långt som det går. På så sätt har jag lyckats få kontroll över sjukdomen men inte fått bort den. Busken skjuter nya skott som är friska om inte sjukdomen hunnit längre ner i stammen. Ibland kan det komma nya stammar ända nere från roten medans den gamla stammen står kvar och torkar. Vet inte om sjukdomen sprider sig från buske till buske, eller hur det går till, men det verkar inte så.
Gossen Ruda
28-04-2011, 17:51
Bättre sent än aldrig, plockar upp den här tråden igen för jag har svaret. Hittade det när jag på jakt efter något annat bläddrade i en kryptogamflora. Taphrina carpini, en blåssvamp. Samma släkte som orsakar björkens häxkvastar.
Annie-72
28-04-2011, 21:56
Hej Ruda!
Har du några bilder på hur din häck ser ut? Jag skulle gärna vilja se... Nu törs en ju inte klippa i den för då blöder den väl till döds.. Får väl vänta tills midsommar iaf.. Jag hann aldrig med att spruta Kumulus i år

Tiden räcker tyvärr inte för allt...
Gossen Ruda
28-04-2011, 22:05
CITAT (Annie-72 @ 28-04-2011, 22:56)

Hej Ruda!
Har du några bilder på hur din häck ser ut? Jag skulle gärna vilja se... Nu törs en ju inte klippa i den för då blöder den väl till döds.. Får väl vänta tills midsommar iaf.. Jag hann aldrig med att spruta Kumulus i år

Tiden räcker tyvärr inte för allt...
Jag har klippt lite på min, det går bra nu. Lite savrinning blir det men det klarar den. Jag vet inte om jag har bra bilder på häxkvasterna eller om jag har några sådana nu, jag brukar klippa bort dem så fort jag hittar några.
Gossen Ruda
29-04-2011, 07:44
Hittade faktiskt en som jag missat. Efter att ha gjort detta inlägg kommer jag att gå ut och klippa bort hela den angripna grenen ända vid grundstammen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.