Anette W
Det händer mycket i växthuset nu biggrin.gif och dyker upp nya frågor confused.gif
En av tomatplantorna har krullat ihop bladen, fast uppåt, så man ser mest undersidan. För mycket näring?

Ha en bra dag alla!
Preussen
CITAT (Anette W @ 01-07-2010, 09:12) *
Det händer mycket i växthuset nu biggrin.gif och dyker upp nya frågor confused.gif
En av tomatplantorna har krullat ihop bladen, fast uppåt, så man ser mest undersidan. För mycket näring?

Ha en bra dag alla!

lagom med näring coolgleam.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att dina växter saknar Kalium K.
H:Bassam
Mentha-Arvensis
Det skulle kunna vara någon form av lus,
men då bör du upptäkt dom nu...
Prova att vattna dom med en blandning av

2 treo och ungefär en 4de dels matsked grönsåpa per kanna (10 liter.) vatten under några veckor.

Det kommer att göra plantorna starkare och ge dom bättre motståndskraft. smile.gif
skogstroll
ojämn bevattning kanske?

jocke_u
Det är väl helt normalt i vårat klimat? Som jag förstått det så beror det på att det är för stor temperaturskillnad på natt/dag så dom inte hinner med nedbrytningen på natten vilket ger ett överskott av kolhydrater.
Ally
Enligt Lena Israelssons Köksträdgården, orsaken till att bladen rullar sig uppåt är ofta att natttemperaturen är för låga, eller man beskurit plantan för hårt (vem beskär tomater? confused.gif ) men det påverkar inte skörden negativt

Mina har bladen (det nya högst upp) som rullar sig neråt.

Har sökt på Odla men hittar ingen förklaring varför...

Nån som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Ansamling av kolhydrater som Lena Israelsson förklarar genom att nämna orsaker. Nedbrytningen av energin växten samlat in från solen under dagen bryts ner under natten och processen är temperaturstyrd så är natten kallare än dagen så hinner inte allt brytas ner utan de lagras i växten och då främst i de yngsta delarna som kan rulla sig både uppåt och nedåt.

Samma kan hända vid beskärning eller avbladning som många kallar det, det finns många som plockar bort lite väl många blad.
mamamaggan
Tack ! Då fick jag också veta varför våra tomaters blad krullar sig.
Ally
Det konstiga är att alla "gamla" blad från när tomatplantorna växte i krukor ute ser normala ut.
Efter dom planterades in i växthuset första veckan i juli (när växthusbygget var klar!) då kom dom nya bladen så där krullade, men neråt och inte uppåt.
Det var också väldigt väldigt varmt andra veckan i juli, över 30 grader utanför växthuset, upp till 45 innanför (hade alla mina 4 fönster och två dörrar vidöppet, 14 kvm växthus men kunde inte få ner tempen).
officinalis
Att bladen krullar upp sig är nog inte helt normalt. Jag har sett odlingar där enstaka exemplar beter sig på detta sätt mellan andra ser friska ut.
Deformerade blad kan ha väldigt många orsaker.
Jag skulle gissa på obalanserad näringstillförsel. En idé jag har fått höra är att grundgödslingen är för kraftig.
Anja Danmark
CITAT (Ally @ 31-07-2010, 00:16) *
Det konstiga är att alla "gamla" blad från när tomatplantorna växte i krukor ute ser normala ut.
Efter dom planterades in i växthuset första veckan i juli (när växthusbygget var klar!) då kom dom nya bladen så där krullade, men neråt och inte uppåt.
Det var också väldigt väldigt varmt andra veckan i juli, över 30 grader utanför växthuset, upp till 45 innanför (hade alla mina 4 fönster och två dörrar vidöppet, 14 kvm växthus men kunde inte få ner tempen).

45 grader er ikke godt for nogen slags drivhusplanter - du bør nok sørge for skygge til dine planter, når du ikke kan holde temperaturen nede med udluftning...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon