Full version: Kiwi - hane och hona
Racemosa
Jag köpte två plantor minikiwi förra året, en Oskar och en Jenny. De har klarat vintern med glans och har nu vuxit enormt. Blommade så fint (samtidigt, blommorna såg identiskt lika ut, hmmmm..). Jag pollinerade och det gjorde troligtvis humlorna också när jag inte såg på. Blomning över och jag har förväntansfullt letat efter fruktämnen. Men tji! På båda plantorna vissnar blommorna på samma sätt.
Kan det vara så illa att en av plantorna var felmärkt? Jag har läst någonstans att hannarna har lite mer färggranna blad. Mina plantor ser identiskt likadana ut.
Tips någon? Det känns surt att vänta ett år till för att eventuellt bli lika snopen nästa sommar.
Är det någon som känner till den tvåkönade typen av minikiwi? Det känns som det kanske är värt att satsa på en sådan istället.
Ser fram emot svar!

Hoppsan ! Två dagar senare har jag hittat köpelappen: Honan heter inte Jenny utan Anna. Båda plantorna ser lite brokiga ut - rosa-bruna någonting. Ger mig tusan på att det är två Oskar som växer därute.
Alexander-VG-zon3
Actinidia kolomikta ''Oskar'' är en hane (ska vara) den får brokbladiga blad i vita och rosa nyanser. men den har också gröna vanliga blad. men brokbladigheten kan variera. köp en hona till denna exempel Paula, Tina.

Kiwi ''Jenny'' är ingen minikiwi, utan heter Actinidia deliciosa ''Jenny''. och är en ''äkta''kiwi. lite känsligare och inte så härdig. medan minikiwi klara sig till zon 5-7. denna är också självfertil (även om det kan bli bättre frukt och skörd om den korspollineras med en annan Actinidia deliciosa).

sedan tar det en tid innan dom är riktigt etablerade och ger bra med skörd.

CITAT (Racemosa @ 01-07-2010, 11:40) *
Är det någon som känner till den tvåkönade typen av minikiwi? Det känns som det kanske är värt att satsa på en sådan istället.

Actinidia arguta x melanandra (Actinidia arguta) ''Issai'' är en självfertil Minikiwi sort.
Åsa, mälardalen zon 2
Självfertiliteten är dock ganska dålig hos Issai + den är inte framtagen för smaken på sina frukter som de andra minikiwisarna är = så himla goda är de ej.
Maggan H
Menar ni alltså att Actindia Delisioca är självfertil?? Då kan jag pollinera blommorna själv i fall inte humlorna hittar dit.... Första blomman har slagit ut! w00t.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 01-07-2010, 22:22) *
Menar ni alltså att Actindia Delisioca är självfertil?? Då kan jag pollinera blommorna själv i fall inte humlorna hittar dit.... Första blomman har slagit ut! w00t.gif

nej inte Actinidia deliciosa ''ren'', utan namnsorten ''jenny'' är självfertil.
Maggan H
Attans! :0(
Racemosa
Tack för kunnig kommentar!
Sedan dess har jag hittat "sortlappen" för den jag trodde var Jenny. Fel tjej! Det var Anna.

Igår gick jag till en plantskola och hittade en liten Oscar. Knyckte ett blad (jag skäms!) och jämförde med plantorna hemmavid. Och se! Oscar-bladet är smalare, mer avlångt och med en rosa kant runtom. De två jag har hemma är båda rundare i bladen och helgröna.
Mysteriet är löst: En av mina plantor var felmärkt - en Anna som utgetts för att vara en Oscar. Jag går tilllbaka till plantskolan idag och införskaffar en äkta Oscar. Lyckligtvis har jag fortfarande lite plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon