Hej,
Jag köpte en liten libbsticka för ett par veckor sedan och satte, i brist på plats, ner den precis bredvid mina rabarber. Nu är den brunfläckig på de flesta stora blad -- kan det bero på kombinationen?
Har läst att bladen gulnar om man vattnar för lite, men jag tycker jag har varit rätt duktig. Kanske dåligt dränerad jord, iofs, jag skulle kunna sätta den i en kruka istället...
- Kim
Racemosa
01-07-2010, 11:07
Libbsticka är en tuff växt. Jag har haft en som bredde ut sig alldeles förskräckligt. Grävde upp för två år sedan men nu vajar den åter triumferande i landet. Rabarber verkar vara modellen!
Skämt åsido, om du vill ha libbsticka, flytta på den så att den får en chans.
Lycka till!
Eva i Västerås
01-07-2010, 12:58
Libsticka tål lera och att trängas med rabarber. Inga problem.
En liten libsticka kan kanske tycka det är lite jobigt, men den klarar det nog.
Möjligen kan plantan ha varit bortskämd, så den är dåligt avhärdad.
Bruna fläckar är ofta solbrännmärken.
Får den vatten nu första sommaren så kommer den sig nog.
Lycka till!
GudrunS
01-07-2010, 16:27
Jag har transplanterat ett antal libbstickor i olika storlekar. De små plantornas blad har i stort sett vissnat ner. Jag klipper bort dem för det kommer ny fräscha blad från basen. Oroa dig inte, den är (nästan) odödlig.
Härligt, hörni! Jag tror jag flyttar den i alla fall, för den kommer att se lite apart ut där den står. Men det verkar inte finnas några hinder för dess fortlevnad, den verkar klara det mesta. Skönt!
Tack,
- Kim
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.