Jag planerar en ny rabatt i höst, gärna med pioner som huvudingrediens.
Från frökedjan i höstas har jag fått MASSOR av småplantor nu, av bl.a. alpakleja och aklejruta.
(tack till dem som la dem i kedjan!)
Skulle dessa gå att samplantera med pioner? Jag är dålig på PH-värden. Läste någonstans att alpakleja inte vill ha kalk. Vill pioner ha det? Är det problem att ha kalkälskande och -skyende växter intill varandra? Lider båda om jorden är "mittemellan"?
Hjälp.... Kanske bättre att ha dem separerade?
Gunilla T
01-07-2010, 12:50
Pioner vill ha kalk och jag tror inte att alpakleja är kalkskyende, små stenpartiväxter brukar gilla kalk.
Många växter trivs bra i surjordspartier trots att de inte kräver surjord, t.ex. hosta.
Jag blandar inte typiska surjordsväxter och de som vill ha kalk i samma rabatt iaf - det blir besvärligt att hålla reda på i längden och gödslingen kan bli fel...såå det enklaste och det bästa både för trädgårdsägaren och växterna är att göra separata surjordsbäddar.
lavendelgården
02-07-2010, 19:09
Jag tycker det har blivit lite hysteriskt med jordtyper - kalkjord - surjord- rhododendronjord - rosjord osv.Jag planterar allt i den jord jag har och blandar i kompost och hästskit och löv och ibland kogödsel på påse. Det går alldeles utmärkt och jag blir såå irriterad när det står i böcker och tidningar att vissa lundväxter MÅSTE ha sur jord - då det i stället är halv till helskugga som gäller. Det bästa är tycker jag att försöka läsa sig till hur växterna växer på sin ursprungliga växtplats. Vem har sagt att pioner vill ha kalk? Mina växer så det knakar , både där det är lågt Ph och på andra ställen. Marknadstrick ??????!!! Snart kan vi nog köpa pionjord oxå.... Jag är övertygad om att du kan ha alpakleja och aklejruta i samma rabatt som pionerna. Kommer att bli jättefint tror jag.
Lycka till!
Åsa
kerstin z5-6
04-07-2010, 18:57
fast lundväxter o rhoddar går inte bra i min lera..det måste till annat-men man måste ju naturligtvis inte köpa de färdiga påsarna
Torv blandat med kodynga blir utmärkt jord för kalkskyende växter
lavendelgården
04-07-2010, 19:21
Hej!
När det gäller roddar håller jag med - jag har lagt en massa kompost, koskit och annan trädgårdsjord ovanpå leran och nu trivs roddarna bra. Skulle aldrig falla mig in att köpa dyr specialjord. Hade en praktikant som gjort så - hennes roddar dog. Koskit och torv låter bra.
Så jag tror att det är allsidig kost som gäller även för växter...
Åsa
Tack för alla synpunkter. Nyttigt!
Jag kommer att blanda min egen jord av det jag har... lite av varje - gammal matjord, kompost, torv, dynga....
Då får pioner och andra växa bäst de vill.
Fy för specialjordblandningar för alla växter, låt oss slippa det.
Rhoddisar är i en klass för sig, förstås, där måste man tänka till lite extra. Dem ska jag inte ha.
Ritva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.