Full version: Vanlig gul lök
Maggan i Piteå
Finns det någon som provat så vanlig gul lök från frö i zon 5-6 och fått bra resultat? Jag köper smålökar men är inte riktigt nöjd med resultatet. De blir visserligen goda - men inte så stora som jag skulle vilja ha. wacko.gif
carinah
Gul jättelök 'Exhibition' har jag satt från frö med mycket bra resultat.
Pröva att blötlägga de små sättlökarna ca ett dygn innan de sätts. De kommer då igång snabbare.
Ingrid på Västkusten
Bästa sättet att få stor lökgenerellt är att så dem attans tidigt. Det finns alltid nån som får stor gul lök ifårn sättläk oc de har säkert optimal jord ( sandig9 och så vattnar de säkert mkt mer än jag - vattnig är A och O för att få större lök.
Har man tillräckligt lång säsong så förkultivering utav lök ifårn frön och utplantering så tidigt det bara går. Nu vet jag itne hur tidigt det är för Dig Maggan? Jag har en känsla av att det är slutet av Maj?
Kan Du itne prova varmbänk å kanske p s s komma igång 1-2 månader tidigare än vanligt? Det tror jag ahde gjort susen.
förresten en allmän fundering - storleken på löken har inget att göra med hur god och hur nyttig den är - mkt av de jättelökarna som säljs har extremt dålig hållbarhet då de är övergödda - en fälla som är lätt att falla i...

Funderar ingrid
Maggan i Piteå
Nu har jag köpt fröer på både gul och röd lök (Weibulls Allium Cepa) och tänker så i mars i en gammal balkonglåda med plantjord (kompostjord) underst och såjord överst (ev. blanda i sand/grus) och hoppas att jag i slutet av maj har små sättlökar som kan planteras på friland (dvs i pallkragar med egen kompostjord). Jag är inte ute efter jättelökar utan "vanlig" storlek på gul lök - men många. Har en jättebra matkällare (en höjdare till jul - gott om plats för julskinkan, inlagda sillen mm) i garaget där vi förvarar potatis, morötter (i sandhinkar) och sylt, saft, inlagd gurka, rödbeta mm. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Ähum - slutet av Maj?
Ojsan, ja jag förstår nog att dte är MÅNGA Du är ute efetr. Bädden bör också preppas med benmjöl å sand om det itne redan är sandigt hos Dig.

Läseri min fina Alliumbok att om man vill ha stora lökar r det tillväxt på blasten INNAN midsommar som gäller för det r den grunden manlägger när löken senare lägger på hullet. Så förkultivering är verkeligen att rekommendera.
Lök kan man dessutom ta å sätta ut när det är lite kalalre ......

Hälsar ingrid
Maggan i Piteå
OK - funderar på att skaffa en jordtermometer. Men med 2 pallkragar i höjd och odlingsväv (och våra ljusa sommarnätter...) så kanske det blir en bra skörd. ?
Susanne i Linköping
Glöm inte att vattna bara. Pallkrageodlingarna riskerar att bli lite torra, har jag läst här på forumet nånstans. Borde det inte räcka med en krage högt förresten, lök har väl inte så jättedjupa rötter... eller har jag fel? Rätta mig i så fall, någon! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

hoppas det är europapallkragar för halvpallarna blir väldans torra och det gillar itne lök alls.
Ja för lök borde det räcka med en pall högt tycker jag. Observera kanten ( torrkanten9 och ingenting får va för nära heller. Gräsklipp eller annen 'mulch' för å hålla fukten,

Hälsar Ingrid
Maggan i Piteå
Tack för tipsen - en krage högt får det bli. Gräsklipp får allt jag odlar (resten slänger jag in hos hönorna, blir mumma för komposten....).

Längtar nästan redan till hemkomsten från Thailands-resan - så jag får så alla frön jag samlat/inköpt.....
Eva i Västerås
Om du inte går in för max storlek, utan för max kilon/per kvadratmeter så finns ju potatislök (chalottenlök), som är långt mycket tåligare och lagringsdugligare än gul lök. Den odlas visst kommersiellt ända upp på Kolahalvön i Ryssland.
Nelsons hade sättlök i fjol.
Den är jättegod, men det är jobbigt att skala och hacka alla smålökarna. Jag lägger dom numer alltid i varmvatten en stund, så går det lättare.
Jag har fortfarande ett par kilo lök kvar av egen skörd, och hade jag större grönsaksland, så skulle det bli mer lök.
Ingrid på Västkusten
Hade Bröderna Nelson potatislök förra året?!?
Wow!

Hur kunde jag missa det?!??

Hälsar Ingrid upphetsat
Eva i Västerås
Jaaa, jag tror det var Nelsons...
De fanns i alla fall hos vårt gardencenter, som inte brukar ha mycket mer än standardsortiment.
KURT
CITAT (Eva i Västerås @ 20-01-2004, 13:02)
Jaaa, jag tror det var Nelsons...
De fanns i alla fall hos vårt gardencenter, som inte brukar ha mycket mer än standardsortiment.

Jag kan inte hitta något på deras hemsida http://www.nelson.se/ (sökte bland lökar och bland frön), det är ju INTE vanligt att hitta potatislök i ordinarie sortiment och svenska firmor.
Eva i Västerås
Nej, jag hittade dom på Weibulls hemsida...
(Scharlottenlök, Golden globe.)
Tror det är en av sorterna jag har. Sedan har jag en rödaktig, god, men inte fullt så lagringstålig. Den brukar bestämma när jag planterar sättlökarna (medans jag har några kvar som inte är uttorkade eller mögliga)

Men jag hittade ingen sättlök alls på br nelsons, och jag är NÄSTAN säker på att dom hade ifjol.
Ingrid på Västkusten
Aha men schalottenlök och potatislök är inte riktigt samma sak tyvärr. Be mig inte förklara skillanden botaniskt LOL men potatislök är ju en sk 'lantsort' medans schalottenlöken har gått vidare i förädlingsarbetet.

Schalottenlök är annars en mkt mkt trevlig lök, potatislök å jag kommer itne riktigt övererns ( den går i blom)

Hälsar Ingrid
Hannele
Vanlig gul sättlök njuter jag av i blomsterrabatten, fina vita blommor! wub.gif
Eva i Västerås
Men, Ingrid!
Schalottenlök och potatislök är i alla fall samma art. De har samma vetenskapliga namn. Men det kan ju hända, som du säger, att schalotten är mer förädlad. Fast någon sa, kommer inte ihåg om det var i AOT-s forum för några år sedan, att de runda gula som säljs här som scahalottenlök ÄR potatislök.
Franska schalottenlökar går då inte i mitt land i alla fall. Definitivt inte såna från affären (som jag provade först) men inte heller sättlök. Det var dessutom svårt att få tag på sättlök. Fransmännen odlar dem tydligen mest från frön, (och då måste dom ju blomma).

Men ingen av mina schalotten/potatislökssorter har någonsin gått i blom. Jag sätter dem tidigt på våren.
/Eva
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vissa botaniker brukar ge den ena ett undernamn, man brukar säga att potatislök är mera 'oselekterad' japp.

Det finns ju olika sorters schalottenlök med allt ifrån de runda till sk bananschalotten. De runda kan jag då itne tro är annat än schalotten - ofta är de runda schlottisarna också F1or numera.
Tja jag vet inte.........önskar jag gjorde :-)

Pratade med en del löksamlare å de suckade också över att potatislök - ( gamla sorter) ofta går i blom - de planterar ju på våren.

Hälsar Ingrid

PS Vad kallar Du franska schalottenlökar? Jag sätter varje år fransk schalotten i höstas vart det två namnsorter av schalotten och en gråschalotten Griselle. Utsäde köper jag av Törnvik.
Eva i Västerås
Utsäde köpte jag, de gula för 10-12 år sedan och de rödlätta för 4 år sedan hos vår trädgårdshandel. Några sortnamn redovisades inte så vitt jag vet, vare sig på skyltar eller på förpackningar.
Men jag är notoriskt urusel på sortnamn över huvud taget. De franska jag försökte med kommer jag inte heller ihåg vad de hette.

Jag kör mest med mönsterigenkänning, dvs
"Ja just ja, det var så den sallaten/löken/tomaten hette, som var bra/dålig."

Black seeded Simpson är ett av de få sortnamn som fastnat. En suverän plocksallat som finns hos Runåbergs.
Maggan i Piteå
Tänkte rapportera om mitt försök med frösådd av röd och gul lök - det blev faktiskt smålökar (med betoning på små...) och häromdagen sattes de i varsin pallkrage. Och de skall visst få vatten, vi pumpar upp från Pite-älven när det behövs...

Fröna sattes i varsin godis-plastlåda i plantjord med såjord överst, och fick vatten lite då och då, ingen omskolning här inte. Jag trodde nog inte riktigt på projektet....
KURT
CITAT (Maggan i Piteå @ 16-06-2004, 22:59)
Tänkte rapportera om mitt försök med frösådd av röd och gul lök - det blev faktiskt smålökar (med betoning på små...) och häromdagen sattes de i varsin pallkrage. Och de skall visst få vatten, vi pumpar upp från Pite-älven när det behövs...

Fröna sattes i varsin godis-plastlåda i plantjord med såjord överst, och fick vatten lite då och då, ingen omskolning här inte. Jag trodde nog inte riktigt på projektet....

Tack så mycket, alltid roligt med rapporter efteråt hur det verkligen gått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon