Full version: Päronrost
Labrat
Har nyss planerat ett minipäronträd som jag såg att det var oranga fläckar på bladen när jag planterade det.. misstänker att det kan vara päronrost efter att ha läst lite här i forumet.. Har själv inga kinesiska enar eller sävenbom som jag förstått är bärare av denna sjukdom och eftersom jag bor på landet utan nära grannar har jag alltså inga sådan växter i min närhet heller.. Vad jag vill komma till är om det är kört för mitt päronträd ändå, eller kommer det att klara av att göra sig av m päronrosten självt då det inte finns smittbärare i närheten?
Blev en lite rörig fråga, men hoppas ni förstår vad jag menar rolleyes.gif
Cilla
Ditt boende kommer med största sannolikhet att lösa problemet. Närheten till inesisk en och sävenbom är nödvändig för att päronrosten ska överleva, och med distans till grannarna klarar den säkerligen inte det.

Det är inte helt ovanligt att päronträden har rostfläckar redan i handeln tyvärr.

En helt annan fråga: Ditt minipäronträd, vad hade den för grundstam? Vad stod på etiketten och vad sades om storleken på trädet när du köpte det?
Labrat
Tack, vad bra då har jag ett problem mindre att bekymra mig om.. "bara" rådjuren o älgarna kvar.. giggle.gif

På etiketten står det Pyrus com. "Mini peer" (växtzon 1-4). Det ska bli max 2m högt och är ett pelarpäronträd vad jag förstår...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon