rymdblomma
Mitt plommonträd lever nu sin tredje sommar sen jag planterade det, men något har hänt. Kanske vintern var för tuff?

Alla grenar i kronan utom en är helt kala. En enda gren bär löv, och den bär bara några enstaka. Nere från stammen vid roten så skjuter det jättemånga nya små skott, så trädet är inte helt dött i alla fall. Men vad ska jag göra med det? Finns det hopp om liv på grenarna nästa sommar eller kapar man eller vad?

Jag minns inte vilken sort det är på plommonträdet, mer än att det är lilasvarta blad och tåligt uppe i norr, jag bor i zon 5-6.
Huggorm
Låter ju som att det frusit i vinter. De grenar som är döda fortsätter nog vara döda tyvärr. Skotten som kommer från basen kommer nog från nedanför ympen, så dom blir troligtvis inte samma sort som högre upp i trädet
rymdblomma
Det ser iaf ut som likadana blad uppe på trädet och nere på stammen. Men hur ska man göra, kapa av det? Nedanför eller ovanför ympen? Och vad händer då, får jag en plommonbuske?
Cilla
Detta blir ofta en platsfråga. Om det som överlevt är från grundstammen (ungefär roten) så kan man mycket väl behålla det och samtidigt sätta ett kulturplommon någon annan stans. Grundstammen är körsbärsplommon, mer härdig än kulturplommon och med härliga frukter så småningom.

Om skotten kommer nedanför ympen eller ockuleringsstället (som kan vara svår att se) så blir det alltså körsbärsplommon. De vill helst växa som buskar, men man kan spara ett skott och stamma upp det till ett litet stamträd. Att välja skott kan man vänta med några år till dess att man ser vilket som skulle kunna utvecklas bäst. Körsbärsplommonträd tar längre tid på sig att bli blommande och fruktbärande än buskagen, ca 10 år är inte ovanligt.

Personligen tycker jag mycket om körsbärsplommon, som har lite mindre, med mer kompakt fruktkött än kulturplommon, med charmig vild, plommonsmak. Tåliga, får mer sällan fruktmögel trots att de sitter tätt, kan ramla på gräsmattemark utan att få skador. Blir helt superbt i kompotter och annan lagning, skalen gör kompotterna vackert röda.
Bladen är mycket lika kulturplommonen, fast på äldre buskar och träd aningen smalare. Som unga skott har det större blad. Härdigt blir det, och som träd ca 3 meter högt och ganska smalt.

Det som inte utvecklats än kommer sannolikt inte att göra det, och nu i juli kan du skära bort det, eller använda en del av stammen som uppbindning till nya skott under en tid.
rymdblomma
[attachment=51715:plommontr_d.jpg]
Laddar upp en bild på trädet här, om det kan ge något konkret råd till vad jag bör göra.
Bassam
Hej

Du kan beskära alla dåliga och sen ympa några grenar på grund stamm .

H: H:Bassam
Ezereht
Jag skulle nog sågat av det strax ovanför "kvasten" med nya grenar nån gång tidig Augusti kanske. Sån låtit antingen dem komma upp och bilda en buske, eller låtit dem komma upp och när dom har blivit hyfsat höga, välja ut ett eller tre-fyra och låta dom bli nya enstammiga trädet/flerstammiga trädet.

Dom kommer ju ändå en bit upp kanske är det ovanför ympen? Om du har tur.

Men jag har ingen formell trädgårdsutbildninge elelr något sådant. Bara hur jag skulle gjort, särskilt efter att ha läst det Cilla skrev om att även ympunderlaget kan ge en trevlig buske/träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon