Full version: Beska gurkor!
Mickebombom
Hej

Glad i hågen skördade jag min första gurka idag. Inte fullt lika glad var jag när jag kände den beska smaken :-)

Jag tänkte inte på att en sort som inte behöver pollineras faktiskt blir dålig om den blir pollinerad, jag har med andra ord flera olika sorter i växthuset.

Finns det något jag kan göra? Kan man nypa av blommorna så att det inte blir någon pollinering?

/Micke
Bassam
Hej

Vi kan minska genom att göra dag gradar och kväll gradar lika också vi ska vattna noga , vi kan inte lämna dem törstiga.
H:Bassam
Jultorpet
Har gjort samma miss som du tyvärr... i år igen!
Det konstiga är att sorten med hanblommor blir mest beska! Jag provar att plocka bort så mycket hanblommor jag kan och hinner, de verkar sitta tillsammans i vissa bladfästen och honblommorna i andra så det går att ta flera på en gång. Får se om det fungerar.
Bassam
Hej

Beska smaken beror inte med på grund att dålig pollinera .
H:Bassam

andersen
Jag förstår inte riktigt vad Bassam menar, men gurkor som är beska beror väl på att dom har fått för lite vatten? och har väl inget att göra med ev hanblommor?
Anja Danmark
det kan både være vandmangel og bestøvning (pollinering)... De moderne F1-sorter sætter slet ikke hanblomster, så der har man ikke problemet, men det opstår i mange af de lidt ældre sorter....
Jultorpet
CITAT (Anja Danmark @ 19-07-2010, 20:10) *
det kan både være vandmangel og bestøvning (pollinering)... De moderne F1-sorter sætter slet ikke hanblomster, så der har man ikke problemet, men det opstår i mange af de lidt ældre sorter....

Ja, det stämmer att det kan bero på för lite vatten också men det är inte felet hos mig, skulle jag vattna mer så ruttnar dom väl bort!
Som jag skrev så försöker jag nu plocka bort alla hanblommor och ser vad det ger för effekt. Det är förresten sorten 'Telepathy' som Odla.nu sålde som har hanblommorna. Långa blir de men inte alls så släta och fina som de såg ut på bilden, de är ganska taggiga faktiskt, tjockskaliga och beska i skalet.

Partenocarpa sorter som blir befruktade brukar få missformade gurkor, smala som ett finger med en rund fröfylld klump i änden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon