Full version: Skott- och grentorka?
Gossen Ruda
Eller är det något annat som drabbat mitt plommonträd, Victoria? Vad göra?

Bassam
Hej

Jag tycker att din växt saknar kväv N plus de saknar Zink ZN. Du kan borta skadad delar plus du kan lägga naturlig gödsel o kompost.
H:Bassam
Gossen Ruda
Det är ju snällt att du engagerar dig men jag misstänker att du har fel, igen. När ett träd som stått på samma ställe i 30 år och mått bra plötsligt får dessa skador är problemet knappast näringstillgången.
Cilla
Japp, jag tror som du Åke, blom- och grentorka, monilia laxa. Bladen ser stora ut med bra färg och spänst, någon allmän torka eller annat problem tror jag inte att det är.

Jag brukar inte rekommendera beskärning mot detta, men detta ser ut som ett alldeles färskt angrepp och att trädet inte haft det förut. Då tror jag att man skulle kunna försvåra för svampen genom att skära bort nu angripet material inpå levande ved. Att lova att man KAN skära bort det gör jag inte.

Tidigare sades av fruktodlare att man skulle doppa sekatören i t-sprit mellan varje snitt för att inte riskera att sprida smittan. Om du ändå beskär kan du kanske skära av en t-spritflaska och göra hål i, hänga med snöre om halsen (inte för nära näsan dock ;-) och doppa mellan så många snitt du orkar.

Beskärningen kan du göra nu, ju förr desto bättre.

(Jag kommer att vara utan dator ett tag nu, men det finns ju en hel del skrivet om monilia på nätet.)

Lycka till!
Gossen Ruda
Tack Cilla, då är vi överrens. Andra Monilia-svampen i det här trädet för fruktmöglet brukar komma regelbundet. Jag håller på att gallra ut för tätt sittande grenar sen några år så nu får jag försöka ta dessa smittade grenar också.
Bassam
Hej
Om du tycker att den monila :

Du kan googla på

1 ( M. Laxa ) som attackera blommor frukt och gren.
2( M. Frucfigena ) som attackera bara frukt.

Hur de attackera.
1 Flytta med regn eller luft som bär deras nya generation som sover under vinter på skada blommor och blad och gren från föra året.

bekämpa :

1 ta bort alla skadad delar och bränna de.
2 böjer mark på bra tid för att skadad delar som innehåller nya generationen ska bli under jord för att förbjuda Svampen kommer igen,

3 använda bekämpning medel som innehåller CU. Två gångar

Först när blommor ramla sina blad ramla.

Andra när frukt blir 2/3 på .storhet

.

H:Bassam

Gossen Ruda
Ojojoj!
Cilla
Det finns samband mellan monilia laxa (blom- och grentorka) och monilia fructigena (fruktmögel) och jag tror att det är vanligare att fruktmöglet går vidare på plommon än på äpple. Var ett tag sedan jag läste några bra artiklar i ämnet, men kanske är en lärdom att man med plommon ska vara så noga med att ta bort mögliga frukter som man orkar, för att också minska riskerna för blom- och grentorka.

Att ta bort fruktmumierna efter bladfällningen (de svarta intorkade frukterna som hänger kvar) är nog ett första steg och kanske den viktigaste åtgärden.

Hoppas du lyckas hålla grentorkan stången med beskärningen! Rapportera gärna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon