Piccante
01-07-2010, 20:42
är så svårt med växter på bild när jag inte för se, känna, lukta o smaka på dom för att vara säker. Spontant nej, det känns mer som selleri eller libbsticka.
ingrid fuxwall
01-07-2010, 20:52
CITAT (Markus_H @ 01-07-2010, 21:42)

är så svårt med växter på bild när jag inte för se, känna, lukta o smaka på dom för att vara säker. Spontant nej, det känns mer som selleri eller libbsticka.
Ett hålla med inlägg
Sofia H
01-07-2010, 21:01
Ta det lugnt! Jag har både libbsticka och björnloka på min gård, och det du har är inte björnloka. Ta några blad och gnugga i handen, det kommer att lukta kryddor, tänk buljong ungefär. Björnloka luktar mycket illa om man mosar sönder dem./Sofia
Det är libbsticka. Bladen på björnloka ser inte ut så. Har libbsticka på kolonin och det växer björnloka där min mamma bor. Björnloka är liksom större och pampigare dessutom.
Libbsticka är en bra krydda till nästan allt, men det behövs väldigt liten mängd! Bra i soppor och grytor ifall man vill slippa använda tärningsbuljong.
Tack för alla svar! Vi bor brevid ett kommunalt grönområde och lite längre upp ska det tydligen växa jättebjörnloka (har ej sett själv) som kommunen var och besprutade igår. Blev orolig att den spridit sig till vår trädgård eller att förra ägarna planterat den mindre varianten...
Nej, det är inte björnloka.
Sussie F-Flower
01-07-2010, 22:07
Ja, visst är det libbsticka.
Jag minns att mamma alltid plockade bort blommorna ifrån den för hon sa att då blev bladen mindre bäsk.
Sant? Vet ej...
Gossen Ruda
02-07-2010, 06:27
Om nån undrar hur jättelokan kan se ut så titta på bilden som egentligen skall visa ombyggnaden av Rv 45 och Norge/Vänerbanan norrut från Göteborg. Det stora fältet nere till höger och blommorna utefter järnvägen till vänster med den gula rälsbussen är jättelokor. Maffiga saker som man inte kan ta miste på, dessa är dessutom inte maxstora.
Här finns en bild på björnloka. Som du ser är bladen inte alls lika. Bladen på den mindre varianten är också flikiga och liksom mjukt slokiga. Inte alls som libbstickans släta, lite papperstorra blad.
http://runeberg.org/nordflor/pics/251.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.