steffs29
Hej
Upptäckte ikväll att det satt fullt av ja... äckliga larver på massor av blad i vinbärsbuskarna. Dom är inte alls vackra och äter för fullt av bladen plus att många andra blad nu ser bruna ut, trots att jag vet att buskarna inte är uttorkade.

Bifogar ett par bilder och hoppas någon vet vad det är och hur vi får bort dessa!
Cilla
Vacker, men ack så glupsk! Hoppas att Åsa eller Åke eller annan kan svara på vad det är.

Bra att komma ihåg är att larver har en kort ätartid. Problemet är snart över alltså. För att hjälpa buskar mot så stora angripare som dessa brukar den bästa metoden vara att man för hand plockar bort dem. Eller lockar fåglar att göra det.
Utöver detta kan man vattna uskarna rejält så att det får en skjuts att utveckla grenar med nya blad.
Gossen Ruda
Lite svårt att se men troligen Vinbärsfux, alltså en vacker fjäril så småningom. Larverna har snart ätit sig mätta som Cilla skriver.
Piccante
efter att ha googlat en stund kom jag fram till det rudan redan hunnit svara. Visst äter de lite men vinbärsfuks ärt ju rätt vackra så något blad kan man väl bjuda på http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/p/p...ia_c-album.html
steffs29
Ja precis så ser den ut! Ok så man kan alltså ta bort den för hand och placera dessa någon annanstans eller skulle ni låta dom vara kvar? Jag ser att det ligger som små svarta ägg eller något i litet nätliknande på bladen också!

CITAT (Markus_H @ 01-07-2010, 22:09) *
efter att ha googlat en stund kom jag fram till det rudan redan hunnit svara. Visst äter de lite men vinbärsfuks ärt ju rätt vackra så något blad kan man väl bjuda på http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/p/p...ia_c-album.html

Bassam
. Hej

Jag tycker att den ser ut som (öronvivlar ), så vi kan bekämpa den på olika sätt:
1 lägg en täck under växt o skaka hård växter.
2 biologiska bekämpning (nematod ).
Obs
Jag rekommenderar dig att på sidan (mask som ljusbrun och har taggar på vinbär).
: H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 02-07-2010, 15:52) *
. Hej

Jag tycker att den ser ut som (öronvivlar ), så vi kan bekämpa den på olika sätt:
1 lägg en täck under växt o skaka hård växter.
2 biologiska bekämpning (nematod ).
Obs
Jag rekommenderar dig att på sidan (mask som ljusbrun och har taggar på vinbär).
: H:Bassam

Jag tyckte inte det var speciellt likt en öronvivelslarv, och i tillägg lever de larverna på växters rötter...
Nettan8
Ahh,, tycker den såg cool ut rolleyes.gif Hoppas de snart e mätta dock!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon